Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Rim och ramsor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar språklig medvetenhet, där barnen arbetar med att upptäcka och använda rim i språket. Fokus ligger på att förstå rim och rytm i språk och sånger, samt att bygga en grund för deras senare språkutveckling genom lekfulla aktiviteter.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och ställa frågor om rim och ramsor. Eleven visar även förståelse för hur rim skapas genom att uppfatta ljudlikheter mellan ord.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till rim (10 min)
– Presentera kort vad rim är och ge exempel på vanliga rimord.
– Läsa en kort rimramsa eller en barnbok med rim för att fånga barnens intresse.
– Be barnen att lyssna efter rim i berättelsen.
Rimlek och ordklurighet (15 min)
– Använd exempel som “Katti och matta” för att förklara vad som kännetecknar rim.
– Ge barnen enkel uppgift att komma på andra ord som rimmar med ett valt ord som “boll.”
– Låt barnen arbeta parvis och dela med sig av sina rimmande ord.
Skapande av egna rim (15 min)
– Dela upp barnen i små grupper och ge dem i uppdrag att skapa en egen enkel ramsa med rim.
– Hjälp barnen genom att föreslå starter eller teman för deras ramsor.
– Låt varje grupp framföra sin ramsa för klassen.
Avslutning och reflektion (10 min)
– Samla barnen för att diskutera vad de lärt sig om rim.
– Fråga varje barn om deras favoritrim från dagen.
– Sammanfatta olika sätt att leka med rim.
Aktivitet
Låt barnen arbeta med ett enkelt rimspel där de får rita bilder som matchar olika rimord, exempelvis “katt” och “hatt”. De kan först rita och sedan berätta om sina bilder i små grupper. Denna aktivitet kopplar an till lektionen genom att ytterligare förstärka förståelsen för rim genom kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vilket ord rimmar med “sol”? (Svar: kol)
– Ge ett exempel på ett rim i en ramsa. (Svar: “Boll och koll”)
– Vad betyder det att två ord rimmar? (Svar: De låter lika i slutet)
– Nämn ett rimord som rimmar med “hund”. (Svar: rund)
– Kan ni säga en ramsa tillsammans? (Svar: Alla deltagare kan rabba en gemensam ramsa)
Hemläxa
Dela ut en hemläxa där barnen ska hitta tre ord som rimmar med sitt namn och rita en bild för varje ord. Hemläxan kan vara på fyra till sex ord vanligt.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan skapa en egen bok med rim och bilder. De ska använda både egna rim och illustrera dem. Boken kan sedan läsas för klassen och delas med andra klasser som en del av en språkläsningsstund.
Förslag för nästa lektion
Nya ramsor och rörelse
I nästa lektion kan vi introducera ramsor som involverar rörelse, där barnen får utföra olika rörelser varje gång de hör ett rim. Detta skapar en aktiv lärmiljö som knyter samman rim med fysisk aktivitet, vilket främjar både språktutveckling och motoriska färdigheter.
Förberedelser
– Välj ut ramsor och böcker med rim som ska användas under lektionen.
– Förbered material för rimspel och teckningsuppgift.
– Samla exempel på rimmande ord och djur för att underlätta diskussion och skapande.