En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska 5 – Översyn av grundläggande språkfärdigheter

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Översyn av grundläggande språkfärdigheter och kunskaper från högstadiet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar att repetera grundläggande grammatik, ordförråd och kommunikationsfärdigheter. Fokus ligger på att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda engelska i skriftlig och muntlig kommunikation, relevant enligt kursplanen för Engelska 5.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och göra sig förstådd i olika sammanhang på engelska i både tal och skrift. Eleven kan delta i samtal där olika ämnen tas upp och uttrycka sig med relativt god språklig korrekthet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till repetition av språkfärdigheter (10 min)

– Presentera lektionens mål och syfte: att repetera och stärka elevernas grundläggande färdigheter i engelska.
– Diskutera kort vilka kunskaper eleverna har från högstadiet och vad som är viktigt att fräscha upp.
– Ge exempel på olika typer av frågor och övningar som kommer att användas under lektionen.

Grammatikövningar (15 min)

– Förillustrera vanliga grammatiska strukturer, såsom tempus och satsdelar, som eleverna bör känna till.
– Genomför en interaktiv övning där eleverna får rätta grammatiska fel i korta meningar.
– Diskutera resultaten och förklara vanliga misstag för att fördjupa förståelsen.

Ordförrådsaktivering (10 min)

– Genomför en aktivitet som fokuserar på att aktivera och utöka elevernas ordförråd, exempelvis genom att använda ordlistor eller flashcards.
– Låt eleverna arbeta parvis för att skapa meningar med nya ord och dela med klassen för att öva praktisk användning.
– Fokusera på ord som är centrala för dagligt tal och akademisk engelska.

Muntlig kommunikation (10 min)

– Organisera en diskussion eller rollspel där eleverna får använda engelska i realistiska situationer.
– Ge exempel på ämnen att diskutera, såsom intressen, skola och framtidsplaner.
– Betona vikten av uttal och språklig korrekthet under övningen.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Återkom till dagens lärdomar och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig.
– Ställ öppna frågor för att stimulera diskussionen om deras känslor kring ämnet och vad som kan förbättras.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får diskutera sin favoritbok eller film på engelska. De ska förbereda en kort presentation om handlingen, karaktärerna och varför de rekommenderar den. Detta syftar till att öva både tal och lyssnande.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilka grundläggande grammatiska regler diskuterade vi idag?
Svar: Tempus, satsdelar, meningsbyggnad.
– Ge ett exempel på ett vanligt ordfel och rätta det.
Svar: “He go to school” ska vara “He goes to school.”
– Vad var syftet med dagens kommunikativa övning?
Svar: Att öva muntlig kommunikation i realistiska sammanhang.
– Nämn ett nytt ord du lärde dig idag.
Svar: Eleverna ska ge sitt exempel på ett nytt ord.
– Hur kände du dig kring att tala engelska i grupp?
Svar: Elevernas personliga reflektion.

Hemläxa

Skriv en kort text (150–200 ord) där du beskriver en händelse från ditt liv, använd så mycket detaljer som möjligt och inkludera minst fem nya ord du lärde dig under lektionen.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skriva en argumenterande text (300–400 ord) om ett aktuellt ämne av deras val. De ska använda en variation av grammatiska strukturer och ett rikt ordförråd, samt reflektera över språklig tydlighet och korrekthet för att uppnå A-nivå.

Förslag för nästa lektion

Tematisk analys av litterära verk

Nästa lektion kan fokusera på att analysera korta litterära texter eller utdrag från romaner och diskutera teman, karaktärer och stilistiska grepp. Detta ämne är relevant eftersom det bygger vidare på elevernas läsförståelse och kritiska tänkande och förbereder dem för mer komplexa texter i Engelska 5.

Förberedelser

– Förbered eventuella övningsmaterial och exempel på texter.
– Skapa en lista med vocabularies och grammatiska regler som ska användas under lektionen.
– Organisera grupper för diskussionerna och förbereda eventuella rollspelsmanus.