En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska (anpassad) – Hälsningsformer och artighetsfraser

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska (anpassad)
Tema: Vanliga fraser och hälsningsformer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll kommer att fokusera på vardagliga och elevnära situationer där engelska används, särskilt hur man använder vanliga hälsningsformer och artighetsfraser i kommunikationen. Det innefattar att förstå och praktisera korta fraser som används för att inleda och avsluta samtal.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda engelska för att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, med fokus på att medverka i samtal om välbekanta ämnen och uttrycka sig enkelt och begripligt med ord och fraser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hälsningsformer (10 min)

  • Presentera vanliga hälsningsfraser och artighetsfraser.
  • Använd exempel och rollspel för att demonstrera rätt användning.
  • Diskutera vikten av artiga hälsningar i olika sociala sammanhang.

Frekventa fraser och deras användning (15 min)

  • Introducera korta fraser för olika typer av samtal, såsom att fråga om måendet, be om hjälp, etc.
  • Ge exempel på informella och formella fraser.
  • Låt eleverna öva i par genom att använda fraserna med varandra.

Praktisk tillämpning: Rollspel (15 min)

  • Genomför rollspel där eleverna får agera i olika scenarier, såsom att träffa en ny person eller avsluta ett samtal.
  • Diskutera vad som gick bra och vad som kan förbättras i deras användning av fraserna.
  • Ge återkoppling under och efter rollspelen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Gå igenom vad som lärts under lektionen.
  • Låt eleverna dela med sig av sina reflektioner och eventuella frågor om innehållet.
  • Sammanfatta vikten av att använda rätt fraser i olika kommunikationssituationer.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre och ombeds att skapa en kort dialog som innehåller minst fem olika hälsningsfraser och artighetsfraser. De ska framföra dialogen inför klassen. Denna aktivitet syftar till att befästa deras kunskap om och användning av hälsningsformer i praktiska situationer.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en vanlig hälsningsfras på engelska?
    • "Hello" eller "Hi".
  • Hur kan du fråga någon hur de mår?
    • "How are you?"
  • Vilken fras kan du använda för att avsluta ett samtal artigt?
    • "It was nice talking to you."
  • Kan du nämna en artighetsfras?
    • "Thank you" eller "Please".
  • Varför är hälsningsformer viktiga i kommunikation?
    • De visar respekt och social kompetens.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) där de använder minst fem hälsnings- och artighetsfraser i kontext, exempelvis i en skriftlig dialog eller berättelse.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett socialt sammanhang, exempelvis en fest eller en affärsträff, och skriva en längre dialog där de integrerar ett flertal hälsningsformer och artighetsfraser, samt reflektera över hur dessa fraser kan påverka kommunikationen. Detta ger elever möjlighet att visa en djupare förståelse av språket och sociala normer.

Förslag för nästa lektion

Fortsatt träning i samtalstekniker

I nästa lektion bör vi fokusera på att utveckla och finslipa samtalstekniker, där eleverna får öva på att öppna och avsluta samtal på engelska. Detta är relevant för att stärka deras kommunikativa färdigheter och säkerhet vid användning av språket. Vi kommer att fokusera på att formulera frågor och svar, samt att skapa flyt i dialogerna.

Förberedelser

  • Förbereda exempel på hälsningsfraser och artighetsfraser som ska presenteras.
  • Organisera eleverna i grupper för rollspelen.
  • Skapa och dela ut en mall för hemuppgiften.

Genom denna planering syftar vi till att öka elevernas kommunikativa färdigheter på engelska som är avgörande för deras framtid i olika sociala och professionella sammanhang.