En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 3. Modersmål – Språkets mångfald och kultur

Terminsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Modersmål
Tema: Språkets mångfald och kultur

Inledande teman (19 aug – 20 dec)
Språkets mångfald och kultur (19 aug – 22 sep)

V.34
– Lektion 1: Introduktion till modersmålet och dess roll i samhället.

V.35
– Lektion 2: Språkets koppling till identitet och kulturella traditioner.

V.36
– Lektion 3: Att berätta om sin egen kultur och traditioner.

V.37
– Lektion 4: Bedömningstillfälle: Eleverna presenterar en kulturell tradition på modersmålet.

Läsa och förstå texter (23 sep – 27 okt)

V.38
– Lektion 5: Läsning av enklare texter och diskussion.

V.39
– Lektion 6: Att svara på frågor om texter som lästs.

V.40
– Lektion 7: Sammanfatta en berättelse och dess budskap.

V.41 (Höstlov): 28 okt – 1 nov (inga lektioner)

V.42
– Lektion 8: Skriva en egen sammanfattning av en läst text.

Språkets struktur och grammatik (4 nov – 15 dec)

V.43
– Lektion 9: Djupdykning i begreppen substantiv, verb och adjektiv.

V.44
– Lektion 10: Att bygga meningar – enkel och sammansatt.

V.45
– Lektion 11: Skrivövningar – formulera sin egen text.

V.46
– Lektion 12: Presentera sin skrivna text för klassen.

V.47
– Lektion 13: Bedömningstillfälle: Bedömning av språkbruk och kreativitet i skriftlig produktion.

Repetition och utvärdering (16 dec – 20 dec)

V.50
– Lektion 14: Repetition av terminens innehåll och diskussion om lärande.

V.51
– Lektion 15: Utvärdering av lärande och reflektion över terminen.