En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 3. Svenska – Berättande, språk och grammatik, läsning och litteratur

Terminsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Berättande, språk och grammatik, läsning och litteratur

Inledning till berättande (19 aug – 15 sep)

Under detta ämnesblock kommer eleverna att arbeta med att förstå och skriva berättande texter. Fokus ligger på berättelsens uppbyggnad, karaktärsbeskrivning och miljöbeskrivning.
Bedömning: Eleverna ska skriva en kort berättelse och presentera den för klassen.

V.34

– Lektion 1: Introduktion till vad en berättelse är.
– Lektion 2: Att skapa karaktärer – hur skriver man en karaktärsbeskrivning?
– Lektion 3: Miljöbeskrivning – hur skapar man en levande miljö?
– Lektion 4: Skriva ihop en gemensam berättelse.

V.35

– Lektion 1: Struktur av en berättelse (början, mitt, slut).
– Lektion 2: Öva på att skriva dialoger.
– Lektion 3: Starta egna berättelser.
– Lektion 4: Fortsätta skriva egna berättelser.

V.36

– Lektion 1: Reflektion och recension av klasskamraters berättelser.
– Lektion 2: Förbereda berättelse för presentation.
– Lektion 3: Presentation av berättelser.
– Lektion 4: Avslutande diskussion och tips för fortsatt skrivande.

Språk och grammatik (16 sep – 13 okt)

Detta block fokuserar på grundläggande grammatik och språkregler. Eleverna kommer att lära sig om substantiv, verb och adjektiv, samt hur man använder dem i meningar.
Bedömning: Deltagande i en grammatikövning och en kort individuell uppgift.

V.37

– Lektion 1: Vad är substantiv?
– Lektion 2: Olika typer av substantiv.
– Lektion 3: Verb – vad är det och hur används de?
– Lektion 4: Skriv en mening med substantiv och verb.

V.38

– Lektion 1: Vad är adjektiv och hur används de?
– Lektion 2: Att beskriva substantiv med adjektiv.
– Lektion 3: Kombination av substantiv, verb och adjektiv i meningar.
– Lektion 4: Grammatikövning i par.

V.39

– Lektion 1: Genomgång av vanliga grammatiska fel.
– Lektion 2: Gruppdiskussion om grammatik.
– Lektion 3: Förbereda en individuell grammatikuppgift.
– Lektion 4: Presentation av uppgiften.

Läsning och litteratur (14 okt – 10 nov)

Eleverna kommer att läsa och analysera olika texter och böcker. Diskussioner kring handling, karaktärer och teman kommer att varvas med läsning.
Bedömning: Skriftlig reflektion över en läst bok.

V.40

– Lektion 1: Introduktion till val av bok för läsning.
– Lektion 2: Diskutera karaktärer och handling.
– Lektion 3: Förståelsefrågor till texterna.
– Lektion 4: Litteraturdiskussion.

V.41

– Lektion 1: Fortsätta läsa och diskutera litterära teman.
– Lektion 2: Skriv en kort bokrecension.
– Lektion 3: Presentation av bokrecessioner.
– Lektion 4: Sammanfatta och diskutera lärdomar från kursen.

Repetition och utvärdering (11 nov – 20 dec)

Denna vecka är avsatt för att repetera det som har lärt sig under terminen samt utvärdering av kunskaper och förmågor.

V.51

– Lektion 1: Repetition av berättande och grammatik.
– Lektion 2: Sammanfatta litteraturen som lästs under terminen.
– Lektion 3: Utvärderande diskussion – vad har vi lärt oss?
– Lektion 4: Individuell utvärdering av terminen.

Höstlov, v.44: 28 oktober–1 november

Detta är en övergripande planering för höstterminen 2024. Om det behövs mer detaljerad information eller justeringar är du välkommen att fråga!