Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia
Tema: Amerikanska, franska och industriella revolutionerna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
– “de centrala händelserna och processerna i den amerikanska och franska revolutionen”
– “industrialismens konsekvenser för samhällen och miljö”
– “historiska perspektiv och arbetsmetoder inom historia”
Kunskapskrav:
Provet kopplar till följande kunskapskrav:
1. Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer i de amerikanska och franska revolutionerna samt industrialismens påverkan på samhället.
2. Eleven ska kunna jämföra och analysera hur olika historiska händelser påverkat samhällsstrukturer.
Prov
Faktafrågor:
1. Vad var en av huvudorsakerna till den amerikanska revolutionen?
a) Ekonomiska skäl
b) Skatter utan representation
c) Slaveri
d) Tullavgifter
2. Vilket dokument förklarade den amerikanska kolonin fri från brittiskt styre?
a) Självständighetsförklaringen
b) Borgarna i New York
c) Bill of Rights
d) Konstitutionen
3. Vem var ledaren för den amerikanska revolutionen under stora delar av kriget?
a) John Adams
b) Thomas Jefferson
c) George Washington
d) Benjamin Franklin
4. Vilken händelse markerade starten på den franska revolutionen?
a) Stormningen av Bastiljen
b) Mördarens år
c) Upproret i Paris
d) Le Grand Révolution
5. Vilket av följande var en följd av den franska revolutionen?
a) Napoleon Bonapartes maktövertagande
b) Tysk enande
c) Österrike-Ungerns splittring
d) Bolsjevikrevolutionen
6. Vad ledde till den industriella revolutionen i Storbritannien?
a) Lantbruksreformer
b) Tekniska innovationer
c) Krig
d) Utrikeshandel
7. Vilken var en av de mest betydande uppfinningarna under den industriella revolutionen?
a) Datorn
b) Tryckpressen
c) Ångmaskinen
d) Bilen
8. Vad kännetecknar den industriella revolutionens samhällsförändringar?
a) Urbanisering
b) Landsbygdsfokusering
c) Minskning av arbetskraft
d) Stagnation av teknologisk utveckling
9. Vilken klass framträdde tydligast under den industriella revolutionen?
a) Bonder
b) Arbetarklass
c) Adel
d) Medelklass
10. Vad var en av de stora sociala konsekvenserna av den industriella revolutionen?
a) Ökad arbetslöshet och fattigdom
b) Mindre social ojämlikhet
c) Sjunkande befolkning
d) Mer stabila familjestrukturer
11. Vilken annualisering definierade den amerikanska revolutionens framgång?
a) 1783
b) 1776
c) 1791
d) 1800
12. Vad innebar den “franska skatten” som bidrog till den franska revolutionen?
a) En ny valuta
b) En ökning av skatterna på den fattiga befolkningen
c) Avskaffandet av alla skatter
d) En skattebefrielse för adeln
Resonerande frågor:
1. Diskutera hur de amerikanska och franska revolutionerna influerade varandra och ge exempel på gemensamma teman.
2. Analysera hur industrialismen förändrade arbetsvillkoren för arbetarklassen, med särskilda exempel.
3. Beskriv hur revolutionerna har påverkat dagens samhällsstrukturer och politik, i både USA och Frankrike.
4. Reflektera över hur de idéer som formades under de amerikanska och franska revolutionerna fortfarande är relevanta idag.
5. Vilka aspekter av den industriella revolutionen kan ses som både positiva och negativa, och hur påverkar dessa aspekter våra liv idag?
6. Diskutera kulturella konsekvenser av den franska revolutionen, med fokus på konst och litteratur.
Bedömning
– Faktafrågor: Total 12 poäng (1 poäng per fråga)
– Resonerande frågor: Total 8 poäng (1-2 poäng per fråga beroende på djupet i analysen)
Poängkrav:
– E-nivå: 8 poäng totalt
– C-nivå: 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonansfrågor)
– A-nivå: 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonansfrågor)
Denna provkonstruktion ger en bra översikt och möjlighet för eleverna att visa sina kunskaper genom både faktafrågor och djupgående resonemang.