En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Slöjd – Syslöjd – Skapa en personlig väska



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Syslöjd – Skapa en personlig väska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa sina kunskaper i syslöjd och att skapa en personlig väska som reflekterar deras designidéer och tekniska färdigheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig grunderna i syslöjd och sy teknik, fokus ligger på att skapa en egen, personlig väska. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med olika typer av textiler och sömnadstekniker, samt lära sig om hur man planerar och genomför ett större syslöjdsprojekt.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna följa arbetsbeskrivningar och använda olika sömnadstekniker på ett säkert sätt. De ska kunna planera och utföra sina egna projekt, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska också kunna visa förståelse för hur olika material och tekniker påverkar det slutliga resultatet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är det första steget i att skapa en personlig väska?
A. Att sy väskan
B. Att välja material
C. Att skissa och planera designen
D. Att göra en presentation
C. Att skissa och planera designen

2. Vilken teknik används för att sy ihop tygdelar?
A. Stickning
B. Sömnad
C. Knytningsmetod
D. Väva
B. Sömnad

3. Vad ska eleverna överväga när de väljer material för sin väska?
A. Stil och färg
B. Materialkostnad
C. Funktion, färg och hållbarhet
D. Allt ovanstående
D. Allt ovanstående

4. Hur lång tid har eleverna på sig att sy sin väska?
A. 5 minuter
B. 10 minuter
C. 20 minuter
D. 30 minuter
C. 20 minuter

5. Vilket är ett viktigt steg efter att väskan är färdigsydd?
A. Att skissa en ny design
B. Att presentera väskan
C. Att riva sömmarna
D. Att diskutera med klasskamrater
B. Att presentera väskan

6. Vad är den viktigaste faktorn i designen av en personlig väska?
A. Att den är billig
B. Att den är unik och personlig
C. Att den är stor
D. Att den har ventiler
B. Att den är unik och personlig

7. Vilket verktyg används främst i syslöjd för att sy?
A. Sax
B. Lim
C. Symaskin
D. Tejp
C. Symaskin

8. Vilken typ av väska kan man skapa?
A. Handväska
B. Ryggsäck
C. Axelremsväska
D. Alla ovanstående
D. Alla ovanstående

9. Vad är syftet med att skissa sin design?
A. Att spara tid
B. Att ha en plan för tillverkningen
C. Att göra det roligare
D. Att visa för läraren
B. Att ha en plan för tillverkningen

10. Vad lärde ni er under syprocessen?
A. Att använda lim
B. Att följa instruktioner
C. Att bibehålla stillhet
D. Att rita
B. Att följa instruktioner

11. Vilket material är viktigt att överväga för hållbarhet?
A. Papper
B. Plast
C. Tyg
D. Läder
C. Tyg

12. Vad betyder “reflektera över ämnet” i syslöjd?
A. Att tänka på vad man gjort
B. Att göra om siten
C. Att visa upp sin väska
D. Att ändra sin design
A. Att tänka på vad man gjort

13. Vilken del av processen är avgörande för säkerhet när du sys?
A. Att sy fort
B. Att följa arbetsbeskrivningar och använda rätt tekniker
C. Att välja färger
D. Att arbeta ensam
B. Att följa arbetsbeskrivningar och använda rätt tekniker

14. Hur påverkar olika tekniker det slutliga resultatet?
A. Genom att göra produkten billigare
B. Genom att tillföra stil och funktion
C. Genom att göra det lättare
D. Inga effekter
B. Genom att tillföra stil och funktion

15. Vilken funktion kan en väska ha?
A. Att transportera saker
B. Att vara en modeaccessoar
C. Att vara personlig
D. Alla ovanstående
D. Alla ovanstående

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att planera sin design och välja rätt material?
Syftet är att se hur väl eleven kan analysera vikten av planering och materialval i designprocessen.

2. Hur kan du förbättra din teknik för att sy?
Denna fråga ger eleven möjlighet att reflektera och utvärdera sina egna syförmågor och identifiera förbättringsområden.

3. Vad lärde du dig om samarbete under projektet?
Frågan erbjuder en chans att utforska sociala och kommunikativa färdigheter i en gruppinställning.

4. Vilka utmaningar stötte du på under skapandet av din väska?
Genom denna fråga får eleven möjlighet att reflektera över problemmaskinering och tillvägagångssätt.

5. Hur kan du använda dina kunskaper i syslöjd i framtiden?
Detta ger eleven att koppla sina lärdomar till framtida tillämpningar och potentialer.

6. Vilken betydelse har estetik i design av väskor?
Eleven får analysera och diskutera värdet av skönhet och stil i funktionella objekt.

7. Hur skulle du kunna involvera hållbarhet i din väska design?
Frågan syftar till att se elevens medvetenhet om miljövänliga val och innovation.

8. Vad tycker du är den mest givande delen av att skapa något eget?
Genom denna fråga kan eleven reflektera över sin glädje i skapandeprocesser.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktabaserade frågor ger 1 poäng för varje korrekt svar och ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng för varje korrekt och välutvecklat svar, vilket ger totalt 24 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×