En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Historia – Drottning Margaretas liv

Provkonstruktion

Årskurs: 5
Ämne: Historia
Tema: Drottning Margaretas liv

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Elevens kunskaper ska innefatta betydelsefulla historiska personer och deras inflytande på samhället. Eleverna ska också få förståelse för hur historiska händelser och personer kan påverka nutiden.”

Kunskapskrav

Provets fokus ligger på följande kunskapskrav:
– **Förmåga att redogöra för Drottning Margaretas liv och hennes betydelse för historien.**
– **Förmåga att beskriva de politiska och kulturella förändringar som skedde under hennes tid.**
– **Förmåga att identifiera och analysera historiska källor kring Drottning Margareta.**

Prov
Faktafrågor

1. När föddes Drottning Margareta?
– A) 1200-talet
– **B) 1353**
– C) 1400-talet
– D) 1450-talet

2. Vilket land var Margareta drottning av?
– **A) Danmark**
– B) Norge
– C) Sverige
– D) Finland

3. Vad var namnet på den union som Drottning Margareta skapade?
– A) Kalmarunionen
– **B) Nordiska unionen**
– C) Skandinaviska unionen
– D) Sverige-Danmark unionen

4. Vilket år grundades Kalmarunionen?
– A) 1389
– **B) 1397**
– C) 1400
– D) 1415

5. Vilken viktig händelse ledde till Margareta som regent i Sverige?
– A) Krig mot Ryssland
– **B) Slaget vid Åsle**
– C) Gift med en svensk kung
– D) Död av en annan kung

6. Vad var Margaretas huvudsakliga mål som drottning?
– A) Att bli den rikaste kungen
– **B) Att ena de nordiska länderna**
– C) Att starta korståg
– D) Att expandera territorier

7. Vilket språk talade Drottning Margareta?
– A) Tyska
– **B) Danska**
– C) Svenska
– D) Latin

8. Hur dog Drottning Margareta?
– A) I krig
– B) Av en sjukdom
– **C) Vid en olycka**
– D) Av ålderdom

9. Vilka länder ingick i Kalmarunionen?
– A) Sverige, Estland, Litauen
– **B) Sverige, Norge, Danmark**
– C) Finland, Island, Norge
– D) Danmark, Estland, Sverige

10. Vad kallas den lustgård som byggdes för Drottning Margareta?
– A) Malmöhus
– **B) Helsingborgs slott**
– C) Gripsholm
– D) Uppsala slott

11. Vad gjorde Margareta efter sin makes död?
– A) Hon drog sig tillbaka
– B) Hon blev en religionsledare
– **C) Hon fortsatte som regent**
– D) Hon gifte sig igen

12. Under vilket krig hade Margareta stor betydelse?
– A) Trettioåriga kriget
– B) Kalmarkriget
– C) Nordiska sjuårskriget
– **D) Skånska kriget**

13. Vilken titel hade Margareta under sin tid som regent?
– A) Kejsarinna
– **B) Drottning**
– C) Furste
– D) Hertig

14. Hur bidrog Margareta när det gäller kvinnors ställning under sin tid?
– A) Hon styrde över så många män
– **B) Hon visade att kvinnor kunde vara ledare**
– C) Hon återgick till hemmet
– D) Hon blev en museal person

15. Vilken av följande var en motståndare till Kalmarunionen?
– **A) Sturarna**
– B) Karl XII
– C) Gustav Vasa
– D) Erik XIV

Resonerande frågor

1. Diskutera varför Drottning Margareta anses vara en viktig historisk figur i Norden. (Syftet är att uppmuntra djupare reflektion över hennes inflytande.)

2. Analysera hur Kalmarunionen påverkade relationerna mellan de nordiska länderna. (Ger eleverna möjlighet att kritiskt tänka kring politiska allianser.)

3. Beskriv de utmaningar som Margareta mötte som drottning och hur hon övervann dem. (Uppmuntrar eleverna att tänka på ledarskap och motståndskraft.)

4. Hur tror du att Drottning Margaretas liv och gärningar kan inspirera kvinnor idag? Ge exempel. (Uppmanar till reflektion över historiska figurers betydelse i nutid.)

5. Jämför och kontrastera Margaretas roll i den nordiska politiken med en annan historisk ledare. (Ger eleverna möjlighet att dra paralleller och se likheter och skillnader.)

6. Reflektera över vilka källor som kan vara användbara för att förstå Margaretas liv och tid. Vad bör man beakta? (Uppmanar kritiskt tänkande om historiska källor.)

7. Diskutera hur Drottning Margaretas styre kan ha påverkat synen på kvinnor i ledande positioner. (Låter eleverna fundera på genusfrågor och historiska perspektiv.)

8. Vilka konsekvenser fick Margaretas politik för Sverige och Danmark i framtiden? (Ger möjlighet att analysera långsiktiga effekter av hennes regerande.)

Bedömning

– **Faktafrågor:** Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt max 15 poäng.
– **Resonerande frågor:** Varje fråga bedöms med 1 till 3 poäng beroende på djup och kvalitet i svaret.

Poängkrav:
– För att nå betyg E krävs minst 8 poäng.
– För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
– För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).