En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Historia – Vasatiden

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Historia

Tema: Vasatiden

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplar till läroplanens mål för årskurs 5, där det specificeras att:

  • “Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 1500-1800.”
  • “Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500-1800.”
Kunskapskrav

Provets kunskapskrav kopplar till:

  • “Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer under Vasatiden.”
  • “Eleven kan föra enklare resonemang om orsaker och konsekvenser av historiska händelser.”
  • “Eleven deltar i diskussioner om historiska teman och kan ställa frågor.”

Prov

Faktafrågor
  1. Vem blev kung av Sverige efter Gustav Wasa?
    • A) Erik XIV
    • B) Karl IX
    • C) Johan III
    • D) Gustav II Adolf
  2. Vilken viktig händelse skedde 1521 i Sverige?
    • A) Slaget vid Lützen
    • B) Reformationen
    • C) Gustav Vasa kröns till kung
    • D) Stockholms blodbad
  3. Vad hette det örebrolierade processen där Gustav Vasa tog makten?
    • A) Kalmarunionen
    • B) Befrielsekriget
    • C) Slaget vid Brunkeberg
    • D) Stockholms blodbad
  4. Vilken religion infördes i Sverige under Vasatiden?
    • A) Katolicism
    • B) Protestantism
    • C) Ortodoxi
    • D) Islam
  5. Vad kallades Gustav Vasas plan att stärka Kungamakten?
    • A) En kunglig reform
    • B) Statsreform
    • C) Allmänningsreform
    • D) Religionsförändring
  6. Vilket år publicerade Gustav Vasa den första svenska bibeln?
    • A) 1525
    • B) 1541
    • C) 1536
    • D) 1550
  7. Vem var drottning under Vasatiden och gift med Gustav Vasa?
    • A) Christina
    • B) Katarina av Sachsen-Lauenburg
    • C) Margareta
    • D) Sofia
  8. Vad var namnet på den tid som inleddes med Gustav Vasas kröning?
    • A) Vasatiden
    • B) Medeltiden
    • C) 1800-talet
    • D) Reformationstiden
  9. Vad var en av konsekvenserna av Vasatiden i fråga om makten?
    • A) Stärka det svenska kungadömets makt
    • B) Splittering av makten
    • C) Ökning av adelsmakten
    • D) Utanförskap för bönderna
  10. Vad kallas Gustav Vasas kröningsplats?
    • A) Uppsala
    • B) Stockholm
    • C) Uppsala domkyrka
    • D) Kalmar
  11. Vilken typ av samhälle präglade Vasatiden?
    • A) Jordbrukssamhälle
    • B) Industrisamhälle
    • C) Handelsamhälle
    • D) Urbaniserat samhälle
  12. Hur reformerades den svenska skolan under Vasatiden?
    • A) Infördes en ny utbildningssystem
    • B) Skapades skolor för präster och barn
    • C) Skolorna stängdes
    • D) Ingen förändring skedde
  13. Vem var en framstående ledare för motståndet mot Gustav Vasas makt?
    • A) Nils Dacke
    • B) Dackefejden
    • C) Karl IX
    • D) Erik XIV
  14. Vilken viktig handelsstad växte fram under Vasatiden?
    • A) Helsingborg
    • B) Stockholm
    • C) Lund
    • D) Göteborg
  15. Vad var “Bloody Christmas” som skedde under Vasatiden?
    • A) Stockholms blodbad
    • B) Dackefejden
    • C) Kalmarunionens upplösning
    • D) Vasas död
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur Gustav Vasas makt har påverkat Sveriges utveckling till en enad stat.
    – Syftet är att eleverna ska kunna koppla historiska händelser till nuvarande politiska strukturer.
  2. Reflektera över hur religionens införande under Vasatiden har förändrat samhället.
    – Elever kan här visa djupgående förståelse för religionens roll i samhället.
  3. Vilka var de långsiktiga konsekvenserna av Vasatiden för den svenska monarkin?
    – Denna fråga prövar elevernas förmåga att analysera och resonera kring historiska skeenden.
  4. Hur kan Dackefejden tolkas som ett tecken på missnöje med kungamakten under Vasatiden?
    – Frågan ger elever utrymme att diskutera sociala och politiska konflikter.
  5. Jämför och kontrastera nätverken av handel som utvecklades under Vasatiden.
    – Elever kan här exemplifiera med relevanta historiska fakta och skapa samband mellan dåtid och nutid.
Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger en viss poängbedömning:

  • För betyg E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).