Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Historia
Tema: Vasatiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till läroplanens mål för årskurs 5, där det specificeras att:
- “Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 1500-1800.”
- “Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500-1800.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav kopplar till:
- “Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer under Vasatiden.”
- “Eleven kan föra enklare resonemang om orsaker och konsekvenser av historiska händelser.”
- “Eleven deltar i diskussioner om historiska teman och kan ställa frågor.”
Prov
Faktafrågor
- Vem blev kung av Sverige efter Gustav Wasa?
- A) Erik XIV
- B) Karl IX
- C) Johan III
- D) Gustav II Adolf
- Vilken viktig händelse skedde 1521 i Sverige?
- A) Slaget vid Lützen
- B) Reformationen
- C) Gustav Vasa kröns till kung
- D) Stockholms blodbad
- Vad hette det örebrolierade processen där Gustav Vasa tog makten?
- A) Kalmarunionen
- B) Befrielsekriget
- C) Slaget vid Brunkeberg
- D) Stockholms blodbad
- Vilken religion infördes i Sverige under Vasatiden?
- A) Katolicism
- B) Protestantism
- C) Ortodoxi
- D) Islam
- Vad kallades Gustav Vasas plan att stärka Kungamakten?
- A) En kunglig reform
- B) Statsreform
- C) Allmänningsreform
- D) Religionsförändring
- Vilket år publicerade Gustav Vasa den första svenska bibeln?
- A) 1525
- B) 1541
- C) 1536
- D) 1550
- Vem var drottning under Vasatiden och gift med Gustav Vasa?
- A) Christina
- B) Katarina av Sachsen-Lauenburg
- C) Margareta
- D) Sofia
- Vad var namnet på den tid som inleddes med Gustav Vasas kröning?
- A) Vasatiden
- B) Medeltiden
- C) 1800-talet
- D) Reformationstiden
- Vad var en av konsekvenserna av Vasatiden i fråga om makten?
- A) Stärka det svenska kungadömets makt
- B) Splittering av makten
- C) Ökning av adelsmakten
- D) Utanförskap för bönderna
- Vad kallas Gustav Vasas kröningsplats?
- A) Uppsala
- B) Stockholm
- C) Uppsala domkyrka
- D) Kalmar
- Vilken typ av samhälle präglade Vasatiden?
- A) Jordbrukssamhälle
- B) Industrisamhälle
- C) Handelsamhälle
- D) Urbaniserat samhälle
- Hur reformerades den svenska skolan under Vasatiden?
- A) Infördes en ny utbildningssystem
- B) Skapades skolor för präster och barn
- C) Skolorna stängdes
- D) Ingen förändring skedde
- Vem var en framstående ledare för motståndet mot Gustav Vasas makt?
- A) Nils Dacke
- B) Dackefejden
- C) Karl IX
- D) Erik XIV
- Vilken viktig handelsstad växte fram under Vasatiden?
- A) Helsingborg
- B) Stockholm
- C) Lund
- D) Göteborg
- Vad var “Bloody Christmas” som skedde under Vasatiden?
- A) Stockholms blodbad
- B) Dackefejden
- C) Kalmarunionens upplösning
- D) Vasas död
Resonerande frågor
- Diskutera hur Gustav Vasas makt har påverkat Sveriges utveckling till en enad stat.
– Syftet är att eleverna ska kunna koppla historiska händelser till nuvarande politiska strukturer. - Reflektera över hur religionens införande under Vasatiden har förändrat samhället.
– Elever kan här visa djupgående förståelse för religionens roll i samhället. - Vilka var de långsiktiga konsekvenserna av Vasatiden för den svenska monarkin?
– Denna fråga prövar elevernas förmåga att analysera och resonera kring historiska skeenden. - Hur kan Dackefejden tolkas som ett tecken på missnöje med kungamakten under Vasatiden?
– Frågan ger elever utrymme att diskutera sociala och politiska konflikter. - Jämför och kontrastera nätverken av handel som utvecklades under Vasatiden.
– Elever kan här exemplifiera med relevanta historiska fakta och skapa samband mellan dåtid och nutid.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger en viss poängbedömning:
- För betyg E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).