Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: No
Tema: Kroppen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets syfte är kopplat till läroplanens centrala innehåll: “Människokroppen och dess organ, deras uppbyggnad och funktion.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven inriktar sig på att eleverna ska kunna:
- Beskriva och ge exempel på hur människokroppens olika delar samverkar och påverkar varandra.
- Redogöra för olika organsystem, deras uppbyggnad och funktioner.
- Förklara hur livsstil och hälsa påverkar människokroppens funktion.
Prov
Faktafrågor
- Vilket organ pumpar blod genom kroppen?
a) Hjärnan
b) Hjärtat
c) Lungorna
d) Magsäcken - Vad kallas de rör som transporterar blod i kroppen?
a) Vener
b) Kärl
c) Artärer
d) Nerver - Vilket organsystem ansvarar för att bryta ner maten?
a) Cirkulationssystemet
b) Mag-tarmkanalen
c) Andningssystemet
d) Nervsystemet - Vilken del av hjärnan ansvarar för balans och rörelse?
a) Storhjärnan
b) Lillhjärnan
c) Lillhjärnan
d) Hjärnstammen - Vad är syftet med lungorna?
a) Att producera blod
b) Att filtrera avfall
c) Att ta upp syre och avge koldioxid
d) Att lagra mat - Vad heter den vätska som omger organen och hjälper till att skydda dem?
a) Blod
b) Lymfa
c) Magsaft
d) Saliv - Vilket organ är centralt för att reglera kroppstemperaturen?
a) Huden
b) Hjärnan
c) Lungorna
d) Njurar - Vilken del av kroppen producerar insulin?
a) Lever
b) Bukspottkörteln
c) Njurar
d) Magsäck - Vad kallas cellerna som är ansvariga för immunförsvaret?
a) Röd blodkroppar
b) Vit blodkroppar
c) Blodplättar
d) Muskelceller - Vilka muskler arbetar omedvetet i kroppen?
a) Skelettmuskler
b) Hjärtmuskler
c) Glatta muskler
d) Både b och c - Vad kallas den del av hjärnan som styr medvetna rörelser?
a) Limbiska systemet
b) Storhjärnan
c) Hjärnstammen
d) Lillhjärnan - Vad kallas det hormonet som påverkar våra stressreaktioner?
a) Adrenalin
b) Melatonin
c) Kortisol
d) Serotonin - Vilket organ renar blodet i kroppen?
a) Hjärta
b) Njurar
c) Lever
d) Lungor - Vilket muskelorgan hjälper oss att andas?
a) Diafragma
b) Lever
c) Hjärtmuskel
d) Bröstkorg - Vad är det centrala nervsystemets huvuddel?
a) Hjärnan
b) Ryggraden
c) Nerver
d) Känsloceller
Resonerande frågor
- Hur samverkar de olika organsystemen för att upprätthålla människans hälsa?
(Syftet är att se elevens förmåga att koppla ihop kunskap från olika delar av läroplanen.) - Förklara hur kost och motion påverkar kroppens organ och system.
(Här bedöms elevens förmåga att analysera och resonera kring livsstilsfaktorer.) - Diskutera betydelsen av att förstå människokroppens funktioner i relation till att förebygga sjukdomar.
(Syftet är att se elevens förmåga att reflektera över hälsa och sjukdom.) - Vilka konsekvenser kan en obalanserad livsstil ha för människokroppens funktioner?
(Denna fråga öppnar upp för djupare insikter i hur livsstil påverkar kroppen.) - Hur förändras kroppens funktioner vid träning? Ge exempel.
(Frågan testar elevens förmåga att ge exempel och koppla teori till praktik.) - Reflektera över hur stress påverkar olika organsystem i kroppen.
(Syftet är att utvärdera elevens analytiska förmåga kring stress och dess effekter.) - Förklara hur immunförsvaret skyddar kroppen mot sjukdomar.
(Denna fråga uppmuntrar till en djupare förståelse av kroppens försvarsmekanismer och sambanden i kroppen.)
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 3 poäng var.
För betyg E krävs minst 8 poäng,
för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor),
och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).