En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. No – Kroppen

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: No

Tema: Kroppen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets syfte är kopplat till läroplanens centrala innehåll: “Människokroppen och dess organ, deras uppbyggnad och funktion.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inriktar sig på att eleverna ska kunna:

  1. Beskriva och ge exempel på hur människokroppens olika delar samverkar och påverkar varandra.
  2. Redogöra för olika organsystem, deras uppbyggnad och funktioner.
  3. Förklara hur livsstil och hälsa påverkar människokroppens funktion.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket organ pumpar blod genom kroppen?
    a) Hjärnan
    b) Hjärtat
    c) Lungorna
    d) Magsäcken
  2. Vad kallas de rör som transporterar blod i kroppen?
    a) Vener
    b) Kärl
    c) Artärer
    d) Nerver
  3. Vilket organsystem ansvarar för att bryta ner maten?
    a) Cirkulationssystemet
    b) Mag-tarmkanalen
    c) Andningssystemet
    d) Nervsystemet
  4. Vilken del av hjärnan ansvarar för balans och rörelse?
    a) Storhjärnan
    b) Lillhjärnan
    c) Lillhjärnan
    d) Hjärnstammen
  5. Vad är syftet med lungorna?
    a) Att producera blod
    b) Att filtrera avfall
    c) Att ta upp syre och avge koldioxid
    d) Att lagra mat
  6. Vad heter den vätska som omger organen och hjälper till att skydda dem?
    a) Blod
    b) Lymfa
    c) Magsaft
    d) Saliv
  7. Vilket organ är centralt för att reglera kroppstemperaturen?
    a) Huden
    b) Hjärnan
    c) Lungorna
    d) Njurar
  8. Vilken del av kroppen producerar insulin?
    a) Lever
    b) Bukspottkörteln
    c) Njurar
    d) Magsäck
  9. Vad kallas cellerna som är ansvariga för immunförsvaret?
    a) Röd blodkroppar
    b) Vit blodkroppar
    c) Blodplättar
    d) Muskelceller
  10. Vilka muskler arbetar omedvetet i kroppen?
    a) Skelettmuskler
    b) Hjärtmuskler
    c) Glatta muskler
    d) Både b och c
  11. Vad kallas den del av hjärnan som styr medvetna rörelser?
    a) Limbiska systemet
    b) Storhjärnan
    c) Hjärnstammen
    d) Lillhjärnan
  12. Vad kallas det hormonet som påverkar våra stressreaktioner?
    a) Adrenalin
    b) Melatonin
    c) Kortisol
    d) Serotonin
  13. Vilket organ renar blodet i kroppen?
    a) Hjärta
    b) Njurar
    c) Lever
    d) Lungor
  14. Vilket muskelorgan hjälper oss att andas?
    a) Diafragma
    b) Lever
    c) Hjärtmuskel
    d) Bröstkorg
  15. Vad är det centrala nervsystemets huvuddel?
    a) Hjärnan
    b) Ryggraden
    c) Nerver
    d) Känsloceller
Resonerande frågor
  1. Hur samverkar de olika organsystemen för att upprätthålla människans hälsa?
    (Syftet är att se elevens förmåga att koppla ihop kunskap från olika delar av läroplanen.)
  2. Förklara hur kost och motion påverkar kroppens organ och system.
    (Här bedöms elevens förmåga att analysera och resonera kring livsstilsfaktorer.)
  3. Diskutera betydelsen av att förstå människokroppens funktioner i relation till att förebygga sjukdomar.
    (Syftet är att se elevens förmåga att reflektera över hälsa och sjukdom.)
  4. Vilka konsekvenser kan en obalanserad livsstil ha för människokroppens funktioner?
    (Denna fråga öppnar upp för djupare insikter i hur livsstil påverkar kroppen.)
  5. Hur förändras kroppens funktioner vid träning? Ge exempel.
    (Frågan testar elevens förmåga att ge exempel och koppla teori till praktik.)
  6. Reflektera över hur stress påverkar olika organsystem i kroppen.
    (Syftet är att utvärdera elevens analytiska förmåga kring stress och dess effekter.)
  7. Förklara hur immunförsvaret skyddar kroppen mot sjukdomar.
    (Denna fråga uppmuntrar till en djupare förståelse av kroppens försvarsmekanismer och sambanden i kroppen.)
Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 3 poäng var.

För betyg E krävs minst 8 poäng,
för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor),
och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).