Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Kulturella skillnader mellan världsdelarna
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för de kulturella skillnaderna mellan olika världsdelar, samt deras förmåga att beskriva och jämföra dessa utifrån geografi, språk, traditioner och livsstil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleven beskriver och jämför kulturella och geografiska skillnader mellan olika länder och världsdelar.”
Kunskapskrav
Eleven beskriver kulturella och geografiska skillnader mellan olika länder och världsdelar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket språk talas främst i Brasilien?
A) Spanska
B) Franska
C) Portugisiska
D) Engelska
2. Vilken av följande traditioner är känd i Indien?
A) Diwali
B) Midsommar
C) Thanksgiving
D) Oktoberfest
3. Vad kallas den typ av mat som är en viktig del av den italienska kulturen?
A) Sushi
B) Pizza
C) Pasta
D) Tacos
4. I vilken världsdel är origami en populär tradition?
A) Afrika
B) Europa
C) Nordamerika
D) Asien
5. Vilken faktor påverkar matkulturen i ett område mest?
A) Politik
B) Klimat
C) Utbildning
D) Ekonomi
6. Vilken typ av mat är typisk för Mexiko?
A) Tacos
B) Sushi
C) Pasta
D) Curry
7. Vilken religion firar högtiden Ramadan?
A) Kristendom
B) Judendom
C) Islam
D) Buddhism
8. Vilken av följande maträtter är vanlig i Japan?
A) Sushi
B) Pizza
C) Tacos
D) Hamburger
9. Vad kännetecknar en kultur?
A) Endast språk
B) Matvanor
C) Traditioner och livsstilar
D) Bara kläder
10. Vilken av dessa länder ligger i Europa?
A) Kina
B) Tyskland
C) Brasilien
D) Egypten
11. Vilken typ av kläder känns igen som traditionella i Skottland?
A) Kimono
B) Kilt
C) Sari
D) Jeans
12. Vilket av följande är en populär högtid i USA?
A) Diwali
B) Thanksgiving
C) Hanukkah
D) Eid al-Fitr
13. Hur påverkar geografi kulturer?
A) Genom språk
B) Genom tillgång på resurser
C) Via traditioner
D) Genom kläder
14. Vad betyder “kultur”?
A) Mat
B) Språk
C) Traditioner
D) Vanor och livsstilar
15. Vilken högtid firas ofta med fyrverkerier?
A) Jul
B) Nyår
C) Midsommar
D) Påsk
Resonerande frågor
1. Beskriv hur klimatet i en specifik världsdel påverkar matkulturen där.
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för sambandet mellan klimat och matvanor.
2. Jämför traditioner mellan två olika länder i samma världsdel.
Syftet är att eleverna ska visa djupgående kunskaper om likheter och skillnader mellan kulturer.
3. Analysera hur språk kan påverka kulturell identitet.
Syftet är att eleverna ska resonera kring språkets betydelse för kultur och identitet.
4. Diskutera vikten av att förstå kulturella skillnader i dagens globaliserade samhälle.
Syftet är att eleverna ska reflektera över vikten av tolerans och förståelse.
5. Välj en specifik tradition och förklara dess historiska ursprung och betydelse i dagens samhälle.
Syftet är att eleverna ska kunna knyta an till historiska aspekter av samtida traditioner.
6. Hur kan kulturella skillnader påverka internationella relationer?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring hur kultur påverkar samarbete och konflikter mellan länder.
7. Beskriv en kulturell aspekt från din egen bakgrund och jämför med en annan kultur.
Syftet är att eleverna ska kunna koppla personlig erfarenhet till kursinnehållet.
8. Reflektera över varför det är viktigt att lära sig om andra kulturer i skolan.
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på utbildningens roll i att främja förståelse och acceptans.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).