Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: läsförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen som beskriver att undervisningen i engelska ska hantera “Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och texter, från olika medier” samt att eleverna ska “läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt och visa god läsförståelse”.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på:
- Att eleven visar grundläggande läsförståelse.
- Att eleven sammanfattar olika texter med viss säkerhet, samt
- Att eleven för en diskussion om tydligt framträdande budskap i olika texter.
Prov
Faktafrågor
- Vilken typ av text är en novell?
- A) En kort berättelse
- B) En artikel
- C) Ett brev
- D) En dikt
- Vad betyder ordet “interpret”?
- A) Att ge ett exempel
- B) Att tolka
- C) Att rita
- D) Att läsa
- Vad beskriver “plot” i en berättelse?
- A) Handlingen
- B) Karaktärerna
- C) Temat
- D) Stämningen
- Vilket av följande är ett exempel på en sakprosatext?
- A) En roman
- B) En faktabok
- C) En dikt
- D) En novell
- Vilken del av en text brukar sammanfatta huvudpunkterna?
- A) Inledningen
- B) Slutsatsen
- C) Metoden
- D) Resultatet
- Vad är synonymt med “analyze”?
- A) Att analysera
- B) Att beskriva
- C) Att sammanfatta
- D) Att dra slutsatser
- Vilken av följande texter är mest trolig att vara fiktion?
- A) En nyhetsartikel
- B) En roman
- C) En biografi
- D) En instruktion
- Vad syftar ordet “theme” på i en berättelse?
- A) Ämnet eller budskapet
- B) Handlingen
- C) Karaktärerna
- D) Språket
- Vad betyder “context” i en textanalys?
- A) Ingen betydelse
- B) Sammanhanget i vilket texten skrivs
- C) Textens längd
- D) Författarens namn
- Vilket av följande är inte en del av litterära elementen?
- A) Karaktärer
- B) Teman
- C) Flera författare
- D) Handlingen
Resonerande frågor
- Diskutera hur en författare kan använda symbolik i en berättelse. (Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att analysera texter och resonera kring författarens val.)
- Jämför hur olika karaktärer i en text bidrar till dess tema. (Denna fråga uppmuntrar till djupare förståelse av karaktärsutveckling och tema.)
- Reflektera över hur kontexten påverkar tolkningen av en text. (Här får eleverna möjlighet att diskutera betydelsen av tid och plats för förståelsen av litterära verk.)
- Hur kan man identifiera huvudbudskapet i en text? Beskriv med exempel. (Eleven ges möjlighet att visa sin förmåga att dra slutsatser och ge konkreta exempel.)
- Vilken betydelse har stil och språk i en texts påverkan på läsaren? (Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring språkets påverkan.)
Bedömning
– Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 10 poäng.
– Resonerande frågor: 2 poäng för varje svar, totalt 10 poäng.
Poängöversikt:
– E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
– C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)