Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Slöjd
Tema: Träslöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i träslöjd, inklusive deras förståelse för verktyg, tekniker och materialval i träbearbetning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina kunskaper om materialens och teknikernas betydelse samt deras möjligheter och begränsningar.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna välja och använda material och tekniker för att skapa med verktyg, dessutom ska eleven kunna redogöra för och reflektera över sitt arbete.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket verktyg används vanligtvis för att skära i trä?
A) Hammare
B) **Såg**
C) Skruvmejsel
D) Fil
2. Vad är viktigt att tänka på när du använder en borrmaskin?
A) Använda hörselskydd
B) **Säkerhetsbälten är bara en rekommendation**
C) Att vara försiktig med höga hastigheter
D) Att använda det utan skyddsglasögon
3. Vilket träslag är känt för att vara hårdare än många andra?
A) Björk
B) **Ek**
C) Gran
D) Furu
4. Vad ska du alltid göra innan du börjar arbeta med verktyg?
A) **Kontrollera verktyget**
B) Prata med kompisar
C) Lämna allt ogjort
D) Städa rummet
5. Vad är en av de viktigaste säkerhetsreglerna i slöjd?
A) Att alltid ha på sig handskar
B) **Att använda skyddsglasögon**
C) Att arbeta snabbt
D) Att inte städa upp
6. Vad kallas processen där man formar trä med hjälp av värme och tryck?
A) Laminering
B) **Böjning**
C) Skärning
D) Slipning
7. Vad skulle du använda för att slipa en träyta?
A) **Slippapper**
B) Vatten
C) Stålborste
D) Liniment
8. Vilket av följande material är INTE vanligt inom träslöjd?
A) Plywood
B) **Plast**
C) Massivträ
D) MDF
9. Vad betyder “avvikelse” i träslöjd?
A) **En oplanerad förändring**
B) En exakt dimension
C) En typ av material
D) En säkerhetsregel
10. Varför är det viktigt att planera sitt projekt?
A) **För att spara tid och resurser**
B) För att kunna låna verktyg
C) För att tvinga alla att göra samma sak
D) För att det är kul att rita
11. Vilket av följande verktyg används för att göra snitt in i trä?
A) Cirkelsåg
B) **Sticksåg**
C) Spånskiva
D) Hammare
12. Vilken teknik används för att sammanfoga trä?
A) **Förborrning och skruvning**
B) Släta ytor
C) Måla ytan
D) Riva ner träet
13. Vilken typ av trä är vanligt i byggbranschen?
A) **Furu**
B) Ek
C) Bärande trä
D) Fritidsved
14. Vad används en hyvel till?
A) **Att släta ut ytor**
B) Att borra hål
C) Att måla
D) Att skära snett
15. Vad är viktigt att tänka på när du väljer verktyg?
A) **Att verktyget är rätt för uppgiften**
B) Att det ser snyggt ut
C) Att låna verktygen
D) För att följa kompisar
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du planerar ditt projekt och vilket syfte du har med din skapelse.
Syftet är att bedöma elevernas förmåga att tänka kritiskt och strategiskt kring projektplanering.
2. Vilka säkerhetsmått har du tagit när du arbetat med trä?
Syftet är att få eleverna att reflektera över viktigheten av säkerhet i slöjd.
3. Hur valde du dina material och varför?
Syftet är att se elevernas förståelse för materialval och dess påverkan på slutprodukten.
4. Kan du ge exempel på en utmaning du stötte på och hur du löste den?
Syftet är att bedöma elevernas problemlösningsförmåga.
5. Hur har ditt projekt utvecklats under arbetsprocessen?
Syftet är att se hur eleverna kan reflektera över sin process och utveckling.
6. I vilken mån har du använt olika tekniker i ditt projekt och hur har de påverkat resultatet?
Syftet är att bedöma elevernas förståelse för teknikens roll i träslöjd.
7. Vilken feedback har du fått från klasskamrater, och hur har den påverkat ditt arbete?
Syftet är att bedöma elevernas förmåga att ta emot och använda konstruktiv kritik.
8. Reflektera över vad du har lärt dig under detta projekt som du kan använda i framtida slöjdprojekt.
Syftet är att stimulera till långsiktig lärande och tillämpning av kunskaper.
Bedömning
Provets totalpoäng: 30 poäng
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (15 poäng totalt)
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (24 poäng totalt)
Krav för betyg:
E: Minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor).
C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).