Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Ordklasser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Ordklasser, exempelvis substantiv, verb, adjektiv och adverb.”
Kunskapskrav
Provet kopplas till följande kunskapskrav:
– “Eleven kan ge exempel på och identifiera ord i olika ordklasser.”
– “Eleven kan använda ord av olika klasser i olika sammanhang.”
– “Eleven kan självständigt diskutera och resonera kring bruket av ordklasser i texter.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken ordklass tillhör ordet “hund”?
A) Verb
B) Adjektiv
C) Substantiv
D) Adverb
2. Vad är ordklassen för ordet “springa”?
A) Verb
B) Substantiv
C) Adjektiv
D) Pronomen
3. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Klättra
B) Glad
C) Hund
D) Snabbt
4. Vad är ordklassen för “snabbt”?
A) Substantiv
B) Adjektiv
C) Adverb
D) Verb
5. Vilket ord i följande lista är ett substantiv?
A) Katt
B) Leka
C) Snabb
D) Vackert
6. Vad är ordklassen för ordet “de”?
A) Verb
B) Pronomen
C) Substantiv
D) Adjektiv
7. Vilket av följande ord är ett exempel på ett adverb?
A) Ofta
B) Röd
C) Springa
D) Bok
8. Vad är ordklassen för “vacker”?
A) Verb
B) Adjektiv
C) Substantiv
D) Adverb
9. Vilken av följande meningar använder ett verb korrekt?
A) Katten är snabb.
B) Skriva är kul.
C) Jag är hungrig.
D) Eleverna studera.
10. Vilken ordklass används för att beskriva egenskaper?
A) Substantiv
B) Pronomen
C) Adjektiv
D) Adverb
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att förstå olika ordklasser.
(Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över språkets struktur och funktion.)
2. Hur kan kännedom om ordklasser förbättra din skrivning?
(Genom denna fråga ska eleverna kunna resonera om språkets användbarhet i olika sammanhang.)
3. Ge exempel på hur olika ordklasser samverkar i en mening.
(Frågan syftar till att eleverna ska visa förståelse för meningsbyggnad.)
4. Resonera kring hur ordklasser kan förändra betydelsen i en mening.
(Syftet är att eleverna ska kunna diskutera betydelse och kontext.)
5. Varför kan det vara förvirrande att vissa ord kan tillhöra olika ordklasser beroende på sammanhang?
(Genom denna fråga uppmuntras eleverna att tänka djupare på språkets dynamik.)
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsättning:
– Faktafrågor: 1 poäng var, totalt 10 poäng.
– Resonerande frågor: 2 poäng var, totalt 10 poäng.
Poängkrav:
– E: Minst 8 poäng
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)