Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Nordiska språk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll där det framgår att eleverna ska ges kunskap om “språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grannspråken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.”
Kunskapskrav
Provet kopplar till följande kunskapskrav:
1. “Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt och visar god läsförståelse.”
2. “Eleven för välutvecklade resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.”
3. “Eleven söker och väljer med god säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett väl fungerande sätt.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket språk är inte ett nordiskt språk?
– a) Svenska
– b) Danska
– c) Finska
– d) Norska
2. Vad kallas de språk som är besläktade med svenska, danska och norska?
– a) Nordiska språk
– b) Germanska språk
– c) Romanska språk
– d) Slaviska språk
3. Vilken av följande dialekter tillhör inte svenskan?
– a) Skånska
– b) Norrbottniska
– c) Gotländska
– d) Götländska
4. Vilket av följande språk tillhör minoritetsspråk i Sverige?
– a) Samiska
– b) Norska
– c) Danska
– d) Isländska
5. Vilken av följande påståenden är riktig?
– a) Svenska och tyska är nordiska språk.
– b) Svenska och norska har många liknande ord.
– c) Danska är det mest språkligt avlägsna av de nordiska språken.
– d) Nordiska språk kommer endast från Skandinavien.
6. Vad beskriver en språkfamilj?
– a) En grupp av språk som inte har något gemensamt.
– b) En grupp av språk som har gemensamt ursprung.
– c) Språk som används av en minoritet.
– d) En grupp av dialekter från ett specifikt område.
7. Vilken skillnad finns mellan svenska och danska?
– a) De har samma uttal.
– b) De har samma grammatik.
– c) Danska har fler stumma bokstäver.
– d) Svenska är kortare.
8. Vilken roll spelar dialekter i ett språk?
– a) De gör språket mer komplext.
– b) Dialekter är bara lokala varianter utan betydelse.
– c) Dialekter bidrar till språkets rikedom och uttrycksfullhet.
– d) De är alltid svårare att förstå.
9. I vilket land är finska ett officiellt språk?
– a) Finland
– b) Sverige
– c) Norge
– d) Danmark
10. Vad kännetecknar ett minoritetsspråk?
– a) Det har få talare och sällan officiellt erkännande.
– b) Det talas av majoriteten av befolkningen.
– c) Det är alltid ett nationellt språk.
– d) Det är ett språk med många dialekter.
11. Vad är en viktig aspekt av språklig variation?
– a) Att alla pratar samma språk.
– b) Att språk kan förändras över tid beroende på bruk och kultur.
– c) Att vissa språk är mer grammatiskt korrekta än andra.
– d) Att språk inte kan låna från varandra.
12. Vilket påstående om språk och kultur är korrekt?
– a) Språk och kultur är oberoende av varandra.
– b) Språk speglar kulturella identiteter.
– c) Kulturer har ingen påverkan på språkets utveckling.
– d) Endast skriftspråk är kulturella.
13. I vilken region talas isländska?
– a) Färöarna
– b) Island
– c) Grönland
– d) Norge
14. Vad beskriver termen “språklig påverkan”?
– a) Att språk aldrig förändras.
– b) Att varje språk är helt unikt och oberoende.
– c) Att språk kan påverkas av och låna från andra språk.
– d) Att språklig påverkan är ett tecken på svaghet.
15. Vilket av följande är ett exempel på ett nordiskt land?
– a) Finland
– b) Sverige
– c) Tyskland
– d) Frankrike
Resonerande frågor
1. Diskutera skillnaderna och likheterna mellan svenska och norska. Vad kan påverka dessa skillnader?
– Syfte: Ger möjlighet för eleven att jämföra språk och visa förståelse för språklig utveckling.
2. Reflektera över hur dialekter kan påverka den kommunikation som sker i en grupp.
– Syfte: Elever får chansen att tänka kritiskt kring språklig variation och dess påverkan.
3. Analysera hur minoritetsspråk kan bidra till en rikare kultur i ett land.
– Syfte: Elever kan visa förståelse för kulturens påverkan på språk.
4. Diskutera varför det är viktigt att bevara och skydda minoritetsspråk.
– Syfte: Ger eleverna möjlighet att resonera kring språkets roll i samhället.
5. Reflektera över hur globaliseringen påverkar de nordiska språken.
– Syfte: Ger eleverna möjlighet att tänka på språklig utveckling i ett internationellt perspektiv.
6. Argumentera för eller emot påståendet: “Språkliga skillnader skapar onödiga barriärer mellan människor.”
– Syfte: Uppmuntrar till kritiskt tänkande och argumentation kring språkliga fenomen.
7. Diskutera hur medier påverkar språkanvändningen bland ungdomar idag.
– Syfte: Ger möjlighet att diskutera modern språkanvändning och dess utmaningar.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng:
– Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng).
– Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 21 poäng).
Poängkrav:
– E: Minst 8 poäng.
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).