En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Svenska som andraspråk – Läsförståelse

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Läsförståelse

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll är kopplat till följande citat från läroplanen: “Läsa och analysera skönlitterära och facklitterära texter.” samt “Muntlig och skriftlig kommunikation med syfte att informera, argumentera och diskutera.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav relaterar till följande områden:

  • “Eleven kan läsa och förstå texter av olika slag.”
  • “Eleven kan återge innehåll och sammanhang i texter.”
  • “Eleven kan diskutera och ge omdömen om texters innehåll och språk.”

Prov

Faktafrågor
  1. Vad är huvudtemat i texten?
    • a) Kärlek
    • b) Vänskap
    • c) Klimat
    • d) Hälsa
  2. Vilken känsla förmedlar huvudpersonen i texten?
    • a) Oro
    • b) Glädje
    • c) Ilska
    • d) Förvåning
  3. Vilket stycke handlar om den viktigaste konflikten i texten?
    • a) Stycke 1
    • b) Stycke 2
    • c) Stycke 3
    • d) Stycke 4
  4. Vem är berättarens antagonister?
    • a) Vänner
    • b) Familj
    • c) Foe
    • d) Sig själv
  5. Vilka känslor uttrycks mest i textens avslutning?
    • a) Sorg
    • b) Lycka
    • c) Rädsla
    • d) Förvåning
  6. Vilken stilfigur används i texten?
    • a) Metafor
    • b) Allitteration
    • c) Hyperbol
    • d) Simile
  7. Vilket budskap vill författaren förmedla?
    • a) Att värdesätta vänskap
    • b) Att förlora sig i kärlek
    • c) Att bekämpa orättvisor
    • d) Att njuta av livet
  8. Vad är tidsramen för händelserna som beskrivs?
    • a) Några dagar
    • b) En vecka
    • c) En månad
    • d) Ett år
  9. Vad var den avgörande vändpunkten i berättelsen?
    • a) Överraskningen
    • b) Konflikten
    • c) Avslutningen
    • d) Inledningen
  10. Hur beskriver författaren miljön i texten?
    • a) Detaljerat
    • b) Vagt
    • c) Humoristiskt
    • d) Tragiskt
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur huvudpersonens känslor förändras genom berättelsen.
    (Syftet är att låta eleverna analysera och resonera kring karaktärsutveckling.)
  2. Hur påverkar miljön berättelsens handling och karaktärer?
    (Frågan syftar till att låta eleverna förstå kopplingen mellan miljö och berättelse.)
  3. Vilken roll spelar dialogen i texten för att utveckla handlingen?
    (Här får eleverna chans att undersöka dialogens betydelse och funktion.)
  4. Reflektera över hur författarens språkval påverkar textens stämning.
    (Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera språkets effekt på läsarens känsloupplevelse.)
  5. Förklara vilket budskap du tror författaren vill förmedla och varför.
    (Denna fråga ger möjlighet till djupgående reflektion och personlig tolkning av textens mening.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 10 poäng)

Totalt antal poäng: 20

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)