Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap
Tema: Islam
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till följande delar av läroplanen:
- religiösa traditioner och uttryck i olika kulturella och historiska sammanhang
- centrala och grundläggande begrepp inom livsåskådningar och religioner
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven innefattar:
- Eleven kan redogöra för viktiga samband och förhållanden mellan olika religioner och livsåskådningar.
- Eleven kan använda relevant vokabulär och begrepp för att beskriva och analysera religiösa fenomen.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas den heliga boken inom islam?
a) Koranen
b) Bibeln
c) Talmud
d) Veda - Vem anses vara profeten inom islam?
a) Moses
b) Muhammed
c) Jesus
d) Abraham - Vilken stad anses vara islams heligaste plats?
a) Kairo
b) Mecka
c) Jerusalem
d) Medina - Vilken viktig ritual utförs varje år under månaden Ramadan?
a) Fasta
b) Böner
c) Pilgrimsfärd
d) Högtidsfirande - Vad kallas den religiösa ledaren inom islam?
a) Rabbin
b) Präst
c) Imam
d) Guru - Vilka av följande fem pelare är centrala inom islam?
a) Den gyllene regeln
b) Bönen
c) Återfödelsen
d) Barmhärtighet - Vad innebär ordet “Islam”?
a) Tro
b) Kärlek
c) Underkastelse
d) Frid - Vilken är den största inriktningen inom islam?
a) Shia
b) Sunni
c) Sufi
d) Zoroastrianism - Vad kallas bönen som ska utföras fem gånger per dag?
a) Salah
b) Zakat
c) Hajj
d) Tawaf - Vad är målet med Hajj?
a) Att tjäna pengar
b) Pilgrimsfärd till Mecka
c) Att studera
d) Att besöka vänner - Vilken traditionell klädsel bär kvinnor i muslimska samhällen, som ofta täcker huvudet?
a) Sari
b) Hijab
c) Kimono
d) Chador - Vad kallas den årliga skatt som muslimer förväntas ge till de behövande?
a) Världsarv
b) Zakat
c) Shirk
d) Sadaqa - Vad kallas Ramadan-högtiden som markerar slutet av fastan?
a) Eid al-Ghadir
b) Eid al-Fitr
c) Eid al-Adha
d) Mawlid - Vad betyder ordet “Sharia”?
a) Lag
b) Synd
c) Väg
d) Tradition - Vilket ord betyder “kamp” i islamisk kontext och kan avse både inre och yttre kamp?
a) Jihad
b) Halal
c) Raka
d) Iman
Resonerande frågor
- Hur påverkar islamiska traditioner och kulturer det dagliga livet för muslimer?
Denna fråga uppmanar eleverna att resonera kring religionens praktiska och kulturella aspekter som påverkar individer och samhällen. - Diskutera betydelsen av bön (Salah) i det muslimska livet.
Här får eleverna möjlighet att analysera den roll bön har i att forma tro och gemenskap. - Hur går Hajj till och vilket syfte har denna pilgrimsfärd?
Denna fråga kräver en djupare förståelse för ritualens betydelse och symbolik inom islam. - På vilket sätt kan förståelse och kunskap om islam bidra till interreligiös dialog?
Elevens förmåga att koppla religion till samtidens samhälle och dialog mellan kulturer prövas här. - Resonera kring vikten av att förstå olika inriktningar inom islam, som Sunni och Shia.
Denna fråga leder mot en analys av mångfalden och de historiska och nutida konsekvenserna av dessa skillnader. - Vilka utmaningar möter muslimer i dagens samhälle på grund av stereotypier och fördomar mot islam?
Eleverna ges här möjlighet att fördjupa sig i sociologiska och etiska aspekter som relaterar till religion. - Hur kan religion och tro påverka individens identitet och livsval?
Frågan syftar till att få elever att reflektera över hur religion kan forma en persons identitet och värderingar.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng för varje rätt svar (totalt 15 poäng).
- Resonerande frågor: 3 poäng för varje välformulerat svar (totalt 21 poäng).
Poängkrav:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)