Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet Ämne: Svenska 2 Tema: Introduktion till litteraturhistoria
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om litteraturhistoria, inklusive viktiga epoker och författare samt deras verksamhet och inverkan på litteraturen. Provets design syftar till att få eleverna att koppla litterära verk och författare till sina respektive kontexter och epoker.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att ge en översikt över litteraturens utveckling genom olika epoker. Detta inkluderar kända verk och författare från de mest betydelsefulla perioderna i litteraturhistorien, såsom antiken, medeltiden, renässansen och upplysningen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på centrala verk och författare och redogöra för litteraturens utveckling i Sverige och världen, samt kunna analysera hur det litterära innehållet kan spegla sin tid.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken litterär epok föregick renässansen?
A) Antiken
B) Medeltiden
C) Upplysningen
D) Barocken
2. Vem anses vara en viktig författare under medeltiden?
A) Strindberg
B) Dante
C) Shakespeare
D) Hemingway
3. Vilket verk är klassiskt förknippat med antiken?
A) Don Quijote
B) Iliaden
C) Fröken Julie
D) Moby Dick
4. Vad kännetecknar litteraturen under upplysningen?
A) Fokusering på förnuft och vetenskap
B) Romantiska känslor
C) Religion och moral
D) Historiska händelser
5. Vilken författare är förknippad med romantiken?
A) Goethe
B) Voltaire
C) Byron
D) Mark Twain
6. Vilken litterär teknik används ofta i antika verk?
A) Epos
B) Novell
C) Drama
D) Lyrik
7. Vad var ett centralt tema under renässansen?
A) Naturens skönhet
B) Underkastelse
C) Människans individualitet
D) Trohet mot kungar
8. Vilket verk skrevs av Aulis Sallinen?
A) Hamlet
B) Svikaren
C) Blind sökning
D) Stäppvargen
9. Vilken betydelse har litteraturhistoria?
A) Den visar hur man skriver bra
B) Den hjälper oss förstå litteraturens utveckling
C) Den är irrelevant för dagens samhälle
D) Den föreskriver regler för att skriva böcker
10. Vad kännetecknar medeltidens litteratur?
A) Realism
B) Humanism
C) Religiösa teman
D) Dystopiska inslag
11. Vilken av dessa författare var verksam under upplysningen?
A) Voltaire
B) Dostoevsky
C) Kafka
D) Faulkner
12. Vilket av följande verk är ett exempel på romantisk litteratur?
A) Kallocain
B) Ulysses
C) The Sorrows of Young Werther
D) Anna Karenina
13. Vem skrev “Faidros”, en betydelsefull text från antiken?
A) Aristoteles
B) Platon
C) Cicero
D) Homer
14. Vilken stilart förknippas ofta med upplysningen?
A) Epik
B) Satir
C) Lyrik
D) Prosa
15. Vad var en viktig komponent i litteraturen under renässansen?
A) Återupptäckten av klassiska texter
B) Utvecklingen av romanen
C) Användningen av idiomatiska uttryck
D) Dimenssionering av karaktärer
Resonerande frågor
1. Diskutera hur litteraturhistoriska epoker påverkar dagens litteratur. Detta ger elever möjlighet att reflektera över litteraturens utveckling över tid.
2. Jämför och kontrastera teman från renässansen och upplysningen. Frågan uppmanar eleverna att analysera litterära teman och deras betydelse.
3. Utforska hur ett centralt verk från antiken fortsätter att påverka vår kultur idag. Eleverna får chans att diskutera litteraturens bestående relevans.
4. Analys av en specifik författares verk och deras historiska kontext. Detta visar elevernas förmåga att koppla litteratur till dess tidsperiod.
5. Reflektera över din egen upplevelse av litteraturhistoria och dess betydelse för dig. I denna öppna fråga kan eleverna personligt relatera till ämnet.
6. Vilka av de presenterade litterära strategierna anser du vara mest effektiva i att förmedla budskap? Frågan kräver ett kritiskt förhållningssätt.
7. Diskutera hur olika litterära stilar har format våra kulturella normer. Eleverna kan argumentera för litteraturens sociala inverkan.
8. Hur förändrades synen på författarskap under de olika epokerna? Detta ger elever möjlighet att utforska författarskapets betydelse i litteraturen.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. Minst 8 poäng totalt krävs för betyget E, 12 poäng för C (minst 3 poäng från resonerande frågor), och 18 poäng för betyget A (minst 5 poäng från resonerande frågor).