En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Svenska – Sammansatta ord

Dokument i Google Docs

Sammansatta ord i Svenska för Årskurs 2

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Sammansatta ord

Lektion 1: Introduktion till sammansatta ord

Redogörelse

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Sammansatta ord

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkets struktur, t.ex. hur ord kan sättas ihop till sammansatta ord. Eleven deltar i samtal om språket och kan använda enkel grammatik samt omvandla enstaka ord till sammansatta ord.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till sammansatta ord (10 min)

  • Gå igenom vad sammansatta ord är och hur de bildas.
  • Visa exempel genom att skriva sammansatta ord på tavlan och diskutera deras betydelse.
  • Fråga eleverna om exempel på sammansatta ord som de kan tänka på.

2. Gemensam övning (15 min)

  • Dela ut kort med olika ord (exempel: “hand”, “bok”, “skriv”, “bord”).
  • Låt eleverna arbeta parvis för att kombinera ord och skapa nya sammansatta ord.
  • Be dem att dela med sig av sina nya ord och diskutera betydelsen.

3. Visuell aktivitet (15 min)

  • Visa bilder på objekt som representerar sammansatta ord (t.ex. “skolväska”, “råttfälla”).
  • Diskutera dem tillsammans: Vad föreställer bilden? Vilket sammansatt ord beskriver den?

4. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och reiterera vilka sammansatta ord som har diskuterats.
  • Fråga eleverna om vad de har lärt sig om sammansatta ord.

Ämnesinnehåll

  • Sammansatta ord: Sammansatta ord bildas genom att kombinera två eller flera ord till ett nytt med en ny betydelse.
  • Exempel på sammansatta ord: Ge eleverna exempel som “solglasögon” och “skolbuss”.
  • Användning i språket: Diskutera varför vi har sammansatta ord.
  • Ordförståelse: Förståelse av ordets delar kan hjälpa till att förstå betydelsen av det sammansatta ordet.
  • Visuellt lärande: Användning av bilder och konkreta exempel för att förklara sammansatta ord.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Sammansatt Ett ord som består av två eller flera andra ord. Från fornordiska “saman” (tillsammans) och “settr” (att sätta).
Skolväska En väska avsedd för att bära skolmaterial. “Skola” + “väska”.
Solglasögon Glasögon som skyddar ögonen från solen. “Sol” + “glas” + “ögon”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är ett exempel på ett sammansatt ord som du ser varje dag?
  • B. I vilka situationer är det viktigt att använda sammansatta ord?
  • C. Hur skulle språket se ut utan sammansatta ord?

Aktivitet

En aktivitet kan vara att ge varje elev en bild och be dem att skriva ett kort stycke om vad bilden föreställer, där de inkluderar minst tre sammansatta ord.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad betyder ett sammansatt ord? En kombination av två eller flera ord.
Ge ett exempel på ett sammansatt ord. Skolväska.
Hur kan vi skapa nya sammansatta ord? Genom att kombinera två eller flera ord.
Varför är sammansatta ord viktiga i språket? De gör språket rikare och mer uttrycksfullt.
Hur många sammansatta ord kan du nämna? Fem.
Vilken del av ordet kan ge ledtrådar om betydelsen? Rotordet.
Vad har du lärt dig idag om sammansatta ord? Betydelsen och hur vi bildar dem.
På vilket sätt kan vi använda det vi lärt oss? I skrift och tal.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna få i uppgift att skapa en egen lista med minst fem sammansatta ord och rita bilder av dem. De kan också skriva en kort berättelse där minst tre av dessa ord används.

Lektion 6: Ordlek: Dela och bygg sammansatta ord

Redogörelse

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Sammansatta ord

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkets struktur, t.ex. hur ord kan sättas ihop till sammansatta ord. Eleven deltar aktivt i övningar och kan använda sammansatta ord i både tal och skrift.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till uppgiften (5 min)

  • Förklara syftet med övningen och hur den kommer att gå till.
  • Berätta att eleverna kommer att arbeta med att dela och bygga sammansatta ord.

2. Dela ord (15 min)

  • Ge eleverna en lista med vanliga ord (t.ex. “hjärta”, “hus”, “skydd”, “skriv”, “bord”).
  • Dela upp dem i grupper och be dem att plocka isär några av orden för att identifiera rotord.

3. Bygga nya ord (15 min)

  • Istället för att bara dela, be grupperna att skapa nya sammansatta ord genom att kombinera rotord från listan.
  • Varje grupp skriver ner sina nya ord och förbereder sig för att presentera.

4. Presentation av ord (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sina nya sammansatta ord och ge exempel på vad de betyder.
  • Diskutera vilka kreativa sammansatta ord som skapades.

Ämnesinnehåll

  • Skapa nya ord: Eleverna lär sig att kombinera rotord för att bilda nya sammansatta ord.
  • Kamratlärande: Genom grupparbete lär sig eleverna av varandra.
  • Språkets förändring: Visa hur språk förändras och utvecklas genom skapandet av nya ord.
  • Kreativitet: Att skapa nya sammansatta ord uppmuntrar kreativitet och fantasi.
  • Praktisk tillämpning: Eleverna ser hur språket används i olika sammanhang.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Rotord Ett ord som kan kombineras med andra för att forma nya. Från latin “radix” som betyder rot.
Nytt ord Ett ord som skapats genom kombination av andra ord.
Språkförändring Hur språket utvecklas och förändras över tid. Från språklig och sociologisk term.

Diskussionsfrågor

  • A. Kan du tänka på ett sammansatt ord som inte är så vanligt?
  • B. Vad händer med språket om vi aldrig skapade nya ord?
  • C. Vilka sammansatta ord skulle du vilja skapa för att beskriva något som inte finns än?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ges en uppsättning ord. De uppmanas att dela dem och bygga så många sammansatta ord som möjligt på 10 minuter.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad lärde du dig om sammansatta ord idag? Att vi kan skapa egna.
Ge ett exempel på ett sammansatt ord. Händelseförlopp.
Hur kan vi använda ord vi skapade? I berättelser och samtal.
Vad var svårast med att skapa sammansatta ord? Att hitta rätt kombinationer.
Hur kan vi samla våra skapade ord? Skriva ner dem på papper.
Vilken var den roligaste delen av övningen? Att skapa nya ord.
Vad skulle du vilja lära dig mer om i framtiden? Mer om hur ord fungerar.
Tycker du det är lätt eller svårt att skapa nya ord? Varierat.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa sin egen lista med nya sammansatta ord som de har kommit på under lektionen. De kan också få i uppgift att använda minst tre av dessa ord i en mening, där de beskriver något de gör på fritiden.