Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. SO – Hållbar utveckling

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: SO
Tema: Hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera begreppet hållbar utveckling, med fokus på miljön, ekonomin och samhällsaspekter samt vikten av att ta ansvar för vår planet. Eleverna kommer att få lära sig om hur deras egna handlingar kan påverka omgivningen och vilka små steg de kan ta mot en mer hållbar livsstil.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva grundläggande aspekter av hållbar utveckling och ge exempel på hur människors val kan påverka miljön och samhället. Eleven kan även ge exempel på hur man kan bidra till en mer hållbar utveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbar utveckling (10 min)

– Presentera begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: miljö, ekonomi och sociala aspekter.
– Diskutera kort varför det är viktigt för oss som individer och samhälle att tänka på hållbarhet.
– Ge exempel på aktuella globala utmaningar, som klimatförändringar och avfallshantering.

Faktorer som påverkar hållbar utveckling (15 min)

– Utforska olika faktorer som påverkar hållbar utveckling, såsom energi, vatten, avfall och matproduktion.
– Använd konkreta exempel och bilder för att göra ämnet mer begripligt och relaterbart för eleverna.
– Diskutera hur våra dagliga val, som att använda plast, påverkar miljön.

Diskussion om egna val (15 min)

– Dela in klassen i grupper och be dem diskutera sina egna vanor och vad de gör för att leva hållbart.
– Ta upp frågor som: “Vad kan vi göra mer?”, “Vilka små förändringar kan vi göra i vår vardag?”.
– Samla gruppens idéer och skapa en gemensam lista på tavlan.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Gå igenom vad som diskuterats under lektionen och låt eleverna dela med sig av sina tankar och insikter kring hållbar utveckling.
– Klargör hur viktigt det är att alla hjälps åt för att skapa en bättre framtid.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en affisch som visar hur man kan leva mer hållbart i sin vardag. De kan använda bilder och text för att förklara sina idéer. Aktiviteten syftar till att konkretisera och visualisera deras lärande kring hållbar utveckling och stimulera deras kreativitet.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

Fråga 1: Vad är hållbar utveckling?
Svar: Hållbar utveckling handlar om att ta hand om miljön, ekonomin och samhället så att vi kan leva idag utan att förstöra för framtida generationer.

Fråga 2: Nämn en av de tre dimensionerna av hållbar utveckling.
Svar: Miljö, ekonomi eller sociala aspekter.

Fråga 3: Ge ett exempel på hur något vi gör dagligen kan påverka miljön.
Svar: Att använda engångsplast påverkar miljön negativt eftersom det bidrar till avfall.

Fråga 4: Vad är en sak vi kan göra för att leva mer hållbart?
Svar: Vi kan återvinna våra sopor istället för att slänga dem i vanliga soptunnan.

Fråga 5: Varför är det viktigt att tänka på hållbarhet?
Svar: Det är viktigt att tänka på hållbarhet så att vi kan skydda vår planet för framtida generationer.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (100–150 ord) om vad du gör hemma för att leva mer hållbart och vad du kan ändra på för att bli ännu bättre.

Fördjupningsuppgift

Eleven får i uppdrag att genomföra ett litet projekt där de undersöker hur hållbarheten i deras egna hem kan förbättras. De ska intervjua familjemedlemmar om deras vanor, observera och dokumentera sin miljöpåverkan, samt föreslå konkreta förändringar. Skriv en rapport (250-300 ord) där ni presenterar er forskning och era förslag.

Förslag för nästa lektion

Fördjupning i resurshushållning

Den nästa lektionen kan fokusera på resurshushållning, där eleverna får lära sig mer om hur man kan spara resurser som vatten och energi, och varför det är viktigt. Undervisningen bör inkludera exempel och aktiviteter kopplade till hur eleverna kan bidra till en mer hållbar livsstil genom att spara resurser i sina egna hem. Koppling till kunskapskrav kan inkludera att beskriva och ge exempel på hur resurshushållning bidrar till hållbar utveckling.

Förberedelser

– Förbereda material för affischer (papper, färger, penslar).
– Samla exempel och bilder relaterade till hållbar utveckling att använda under lektionen.
– Planera gruppdiskussioner och frågor för reflektion för att engagera eleverna.


Modern Tillbaka-knapp
×