En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Matematik – Bråk och deras användning

Dokument i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 4

Ämne: Matematik

Tema: Bråk och deras användning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska utveckla kunskap om bråk och deras relation till hela och delar samt hur dessa används i vardagliga situationer. De ska kunna hantera bråk både i skriven form och i praktiska sammanhang. Eleven kan redogöra för begreppet bråk och ge exempel på hur det används i vardagen. Eleven kan lösa enkla beräkningsuppgifter med hjälp av bråk. [Lgr22, Matematik, Åk. 4]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av bråk (10 min)

  • Presentera vad bråk är och ge exempel på gemensamma bråk i vardagen.
  • Använd en pizza eller en kaka för att visualisera bråk som delar av ett helt.
  • Diskutera skillnaden mellan täljare och nämnare.

2. Praktisk övning med bråk (15 min)

  • Dela ut bråkkort (färdiga kort med olika bråk).
  • Låt eleverna arbeta i par för att kombinera och jämföra sina bråk.
  • Be dem att illustrera bråken på papper med hjälp av färgglada cirklar.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Låt klassen diskutera hur bråk används i vardagen.
  • Ställ frågor om hur de skulle dela upp olika saker i sina liv med hjälp av bråk.
  • Samla idéerna på tavlan.

4. Avslutande genomgång (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant eller utmanande.

Ämnesinnehåll

  • Bråkkunskap: Förståelse för vad bråk representerar och hur de kan tillämpas i praktiska situationer.
  • Täljare och nämnare: Hur de fungerar och varför de är viktiga.
  • Jämförelse av bråk: Hur man jämför och ordnar bråk i storleksordning.
  • Enkla beräkningar med bråk: Addition och subtraktion av bråk.
  • Bråk i vardagen: Identifikation av bråk i olika kontexter som matlagning och delning.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Bråk Ett sätt att uttrycka en del av en helhet genom att använda två tal: täljare och nämnare. Kommer från gammalsvenskan “brakia” vilket betyder att dela.
Täljare Det övre talet i ett bråk som visar hur många delar av helheten vi har. Härstammar från latinets “tollere” vilket betyder att ta bort.
Nämnare Det nedre talet i ett bråk som visar i hur många lika delar helheten är indelad. Kommer från “nominare”, som betyder att namnge.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur skulle du förklara vad ett bråk är för en vän?
  • B. Kan bråk vara större än ett heltal? Hur tänker du kring det?
  • C. Vi delar en pizza. Om du äter upp 3/8 av den, hur mycket pizza är kvar?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen “bråkpizza”. De får använda papperscirklar och dela upp dem i olika delar enligt angivna bråk. Eleverna ska sedan färglägga och namnge sina bråkdela, till exempel 1/4, 1/2, o.s.v. Efter skapandet ska de presentera sina bråkpizzor för klassen och förklara vad de har gjort.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett bråk? Ett sätt att representera delar av en helhet.
Ge ett exempel på när du använder bråk i vardagen. När jag bakar och behöver dela ingredienser.
Hur gör man addition av bråk? Man hittar en gemensam nämnare och adderar täljarna.
Vad är täljare? Det övre talet i ett bråk.
Vad är nämnare? Det nedre talet i ett bråk.
Kan ett bråk vara större än ett? Ja, om täljaren är större än nämnaren.
Hur brukade du använda bråkkunskap förut? I skolan, särskilt i matematik.
Vilken del av lektionen gillade du mest? Att skapa bråkpizzorna.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att hemma undersöka och dokumentera tre exempel på bråk i sina liv. De ska sätta ihop en kort presentation som omfattar vad bråken är, hur de upptäcktes och i vilka situationer bråken används.

Citat

“Matematik är som kärlek – ett uttryck för en grundläggande längtan efter förståelse.” – William Paul Thurston

Citatet visar hur matematik hjälper oss att förstå världen omkring oss och hur bråk är en del av den förståelsen.

3
dokument kvar
×