Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Aktuella samhällsfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få insikt i och diskutera aktuella samhällsfrågor genom nyhetsartiklar och debatter, samt reflektera över olika perspektiv och deras påverkan på individ och samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva aktuella samhällsfrågor och ge exempel på hur dessa påverkar människor, både individuellt och i samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till aktuella samhällsfrågor (10 min)
- Definiera vad som menas med aktuella samhällsfrågor.
- Ge exempel på aktuella frågor i Sverige och världen, såsom klimatförändringar, migrationsfrågor och social rättvisa.
Nyhetsdiskussion (15 min)
- Dela ut korta nyhetsartiklar relaterade till aktuella samhällsfrågor till grupper av elever.
- Låt grupperna diskutera vad de har läst, vad som är viktigt och varför dessa frågor är relevanta för dem.
Reflektera över perspektiv (10 min)
- Diskutera hur olika människor kan se på samma samhällsfråga utifrån sina erfarenheter och värderingar.
- Ställ frågor som: Hur påverkar detta olika grupper i samhället? Vad kan göras för att lösa dessa frågor?
Avslutande diskussion och handlingsplan (15 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna kan göra för att engagera sig i aktuella samhällsfrågor.
- Uppmana dem att tänka på hur de kan påverka sin omgivning och delta i samhällsfrågor.
Aktivitet
Eleverna ska i par välja en aktuell samhällsfråga och skapa en presentation där de beskriver frågan, olika perspektiv samt möjliga lösningar. Presentationerna ska hållas inför klassen och innehålla minst en bild.
Exit-ticket
- Vad kännetecknar en aktuell samhällsfråga?
- Svar: Frågor som påverkar människor och samhällen just nu och kräver uppmärksamhet.
- Nämn en aktuell samhällsfråga i Sverige.
- Svar: Klimatförändringar.
- Varför är det viktigt att diskutera samhällsfrågor?
- Svar: För att öka medvetenheten och engagera sig i samhällsutvecklingen.