“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati och deltagande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevens kunskaper om demokrati, dess betydelse och hur man kan delta i samhällsprocesser. Provets frågor syftar till att både testa faktakunskaper och uppmuntra reflektion kring demokratins värderingar och funktioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om grunderna för demokrati och vikten av att delta i samhället. Betydelsen av att förstå hur man kan delta i demokratiska processer och att respektera andra åsikter är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på vad demokrati är och varför det är viktigt. Eleven kan också delta i samtal om hur de kan vara delaktiga i klassens och samhällets demokratiska processer.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder demokrati?
A) Att en person bestämmer
B) Att ingen får delta
C) Att folket får vara med och bestämma
D) Att endast vuxna röstar
2. Vilket av följande är ett sätt att delta i demokratin?
A) Att snacka med kompisar
B) Att rösta
C) Att stucka huvudet i sanden
D) Att ignorera problem
3. Varför är det viktigt att respektera andras åsikter?
A) För att skapa oenighet
B) För att alla ska kunna känna sig trygga och hörda
C) För att få som man vill
D) För att kunna vinna en diskussion
4. Vilket av följande exempel är en demokratisk process?
A) Att delta i fotbollsträning
B) Att sitta tyst i klassrummet
C) Att rösta i klassråd
D) Att låta läraren bestämma allt
5. Vad är en klassråd?
A) Ett möte där läraren pratar
B) En plats för lek
C) Ett forum där elever diskuterar och bestämmer
D) En idé som inte används
6. Vad skulle du göra om du inte håller med om en klassens beslut?
A) Börja gråta
B) Framföra din åsikt
C) Go därifrån
D) Låta det vara
7. Vad är viktigt i en demokratisk process?
A) Att ingen får tycka något
B) Att alla får säga sin åsikt
C) Att endast läraren bestämmer
D) Att tystnad råder
8. Hur kan man ge uttryck för sina åsikter?
A) Genom att tysta andra
B) Genom att bara tänka
C) Genom att prata i klassråd eller debattera
D) Genom att inte säga något
9. Vilka är fördelarna med att delta i demokratin?
A) Att man får vara med och påverka
B) Att ingen bryr sig
C) Att man blir upprörd
D) Att man får som man vill hela tiden
10. Vad betyder ‘delaktighet’?
A) Att man är ensam
B) Att vara med och påverka beslut
C) Att bara lyssna
D) Att sova på lektionen
11. Hur kan man påverka beslut som rör klassen?
A) Genom att bara klaga
B) Genom att delta aktivt i klassråd
C) Genom att hålla tyst
D) Genom att låta andra bestämma
12. Varför är det bra att ha olika åsikter i en klass?
A) För att skapa bråk
B) För att kunna lära sig av varandra
C) För att ingen ska lyssna
D) För att få en person att dominera
13. Vad innebär ‘respekt’ i en demokratisk process?
A) Att inte lyssna på andra
B) Att värdera andras åsikter och känslor
C) Att bara framhäva sig själv
D) Att stänga av andra
14. Vilka är skillnaderna mellan direkt och representativ demokrati?
A) Det finns ingen skillnad
B) Direkt demokrati innebär att folk röstar direkt, representativ innebär att de väljer representanter
C) Representativ demokrati är snabbare
D) Direkt demokrati är mindre effektivt
15. Hur kan vi göra vår röst hörd i klassens beslut?
A) Genom att delta i klassråd och uttrycka våra åsikter
B) Genom att låta andra bestämma
C) Genom att inte bry sig
D) Genom att fråga läraren vad vi ska göra
Resonerande frågor
1. Vad betyder demokrati för dig personligen? Det ger eleven möjlighet att fördjupa sin förståelse av begreppet demokrati.
2. Hur kan vi som klass förbättra vår delaktighet i beslutsfattande? Detta uppmanar eleven att tänka kreativt kring klassens samarbete.
3. Diskutera vikten av respekt i en demokratisk process. Eleven får reflektera över värderingar och normer i samhället.
4. Kan demokrati alltid fungera effektivt? Eleverna får möjlighet att kritiskt granska demokratins mekanismer och utmaningar.
5. Hur kan vi säkerställa att alla röster hörs i klassrummet? Detta främjar diskussion kring inkludering och jämlikhet.
6. Vad skulle hända om vi inte respekterade varandras åsikter? Ger eleven chansen att resonera kring konsekvenser av bristande respekt.
7. Varför är det viktigt att lära sig om demokrati i så ung ålder? Det uppmanar eleven att reflektera över lärandet av grundvärderingar.
8. Hur kan man aktivt påverka demokratin som barn? Detta ger eleven möjligheten att tänka på sina egna handlingsalternativ och inflytande.
Bedömning
Provets faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 2 poäng. Totalt kan man få 25 poäng. För att nå betyg E krävs 8 poäng, inklusive 0 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.
“`