En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Samhällskunskap – Geografi och samhälle






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Geografi och samhälle

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur geografi påverkar samhällsutvecklingen och människors livsvillkor, samt att uppmuntra reflektion kring detta ämne.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om hur geografi påverkar samhällsutvecklingen, befolkningsfördelning och resursutnyttjande, samt diskutera hur dessa faktorer formar livsvillkor och kulturer.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur geografi påverkar samhället och människors liv i olika delar av världen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar geografi om?
A) Läran om jordens yta och dess befolkning
B) Läran om människors rättigheter
C) Läran om djurarter
D) Läran om jordens yta och hur olika faktorer påverkar människor och samhälle.

2. Vilken av följande är en aspekt av fysisk geografi?
A) Kultur
B) Klimat
C) Ekonomi
D) Politik

3. Hur kan geografi påverka livsmedelsproduktionen?
A) Genom att reglera priser
B) Genom klimat och jordens kvalitet
C) Genom utbildning
D) Genom teknologi

4. Vilken betydelse har resurser för ett lands ekonomi?
A) De ökar befolkningens välstånd
B) De minskar levnadsstandarden
C) De skapar möjligheter för handel och industri
D) De har ingen betydelse

5. Vad innebär befolkningsfördelning?
A) Hur människor är spridda över ett geografiskt område
B) Antal människor i ett land
C) Människors ålder och kön
D) Befolkningens utbildningsnivå

6. Geografi kan påverka vilket av följande?
A) Endast kulturer
B) Endast ekologi
C) Enbart politik
D) Livsvillkor och kulturer

7. Vilket av följande exempel kan kopplas till mänsklig geografi?
A) Bergskedjor
B) Städer och deras utveckling
C) Klimatzoner
D) Vattenflöden

8. Vad innebär klimatförändringar?
A) Förändringar av vilka djur som lever i ett område
B) Enbart temperaturförändringar
C) Långvariga förändringar i jordens klimatmönster
D) Förändringar i handelsavtal

9. Skandinavien kännetecknas av?
A) Kalla klimat och fjäll

B) Ökenklimat
C) Tropiska regnskogar
D) Bergiga landskap

10. Varför är det viktigt att förstå befolkningsfördelning?
A) För att kontrollera människor
B) För att planera för resurser och infrastruktur
C) För att bestämma länders gränser
D) För att förstå djurens livsmiljöer

11. Vad kan påverka hur ekonomiska resurser används?
A) Befolkningens storlek
B) Geografiska förhållanden och tillgång till resurser
C) Enbart politiska beslut
D) Ingen påverkan är relevant

12. Vad innebär urbanisering?
A) Människor flyttar till landsbygden
B) Ökning av befolkning i byar
C) Ökning av befolkning i städer
D) Människor byter jobb

13. Hur påverkar kulturen området i ett land?
A) Genom att eliminera traditioner
B) Genom att forma hur människor lever och interagerar
C) Genom att endast betona utbildning
D) Genom att förändra klimatet

14. Vad handlar ekonomisk geografi om?
A) Enbart befolkningstillväxt
B) Konsekvenser av klimatförändringar
C) Resursanvändning och handel
D) Mänsklig migration

15. Vad påverkar livsvillkor i ett land mest?
A) Endast ekonomi
B) Enbart kultur
C) Kombinationen av geografi, ekonomi och kultur
D) Ingen påverkan

Resonerande frågor

1. Hur kan klimatförändringar påverka befolkningsfördelning?
Syftet är att låta eleverna reflektera över kopplingen mellan klimat och livsvillkor.

2. Vilka framtida utmaningar tror du att geografi kan medföra för världen?
Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande kring geografi och samhällsutveckling.

3. Hur kan förståelse för geografi hjälpa oss att lösa globala problem?
Eleverna får möjlighet att resonera kring kunskapens tillämpning i praktiska sammanhang.

4. Vilken roll spelar ekonomi i hur geografi formar kulturer?
Frågan fokuserar på att koppla ekonomi med kulturella aspekter.

5. På vilket sätt påverkar naturresurser landet ekonomiskt och kulturellt?
Eleverna får reflektera över resursers dubbla påverkan.

6. Diskutera hur olika geografiska egenskaper kan leda till olika livsvillkor.
Syftet är att förstå relationen mellan geografi och livsvillkor.

7. Vilken inverkan har lokal geografi på global handel?
Frågan uppmuntrar till att tänka på sambandet mellan lokal och global nivå.

8. Hur kan mänsklig geografi bidra till en bättre förståelse av globala utmaningar?
Eleverna får möjlighet att se hur mänsklig geografi hänger samman med globala frågor.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje riktig och välutvecklad reflektion ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng från resonerande frågor).



×