En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Samhällskunskap – Ekonomi och Privatekonomi

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Ekonomi och Privatekonomi

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande ekonomiska principer och hur dessa tillämpas i privatekonomin. Provets frågor ska ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att planera sin ekonomi och förstå betydelsen av begrepp som sparande och budgetering.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på grundläggande ekonomiska principer, privatekonomi samt hur individer och hushåll planerar sin ekonomi, hanterar inkomster och utgifter, och förstår begrepp som sparande och budgetering.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på grundläggande begrepp inom ekonomi och redogöra för hur man kan planera sin privatekonomi.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ekonomi?

A. En studie av tomma resurser

B. En vetenskap om välfärd

C. En handling av sparande

D. En vetenskap om att välja

2. Varför är budgetering viktigt?

A. För att öka inkomsterna

B. För att kontrollera sina utgifter

C. För att undvika skatt

D. För att spara till investeringar

3. Vad innebär privatekonomi?

A. Hur individer hanterar sina inkomster och utgifter

B. Ett statligt program för ekonomi

C. En teori om offentlig ekonomi

D. En investeringsstrategi

4. Vad är en oförutsedd utgift?

A. En planerad kostnad

B. En oväntad kostnad

C. En kostnad för nöjen

D. En kostnad för sparande

5. Vilka typer av sparande existerar?

A. Endast bankkonto

B. Endast fonder

C. Bankkonto, fonder och aktier

D. Endast aktier

6. Vad betyder sparande?

A. Att spendera alla inkomster

B. Att avsätta en del av sina inkomster

C. Att investera i aktier

D. Att låna pengar

7. Vad är en budget?

A. En lista över önskningar

B. En plan för att fördela inkomster och utgifter

C. En rapport på ekonomiska förluster

D. En sammanställning av sparande

8. Hur kan man förbättra sin privatekonomi?

A. Genom att öka utgifterna

B. Genom att skapa en budget och spara pengar

C. Genom att ignorera utgifterna

D. Genom att alltid låna pengar

9. Vilket av följande är en typ av investering?

A. Bostadsförsäkring

B. Bankkonto

C. Aktier

D. Fast anställning

10. Vad betyder offentlig ekonomi?

A. Ekonomi som rör privatpersoner

B. Ekonomi som rör statliga och kommunala verksamheter

C. Ekonomi som rör enbart företag

D. En teori om skattelagstiftning

11. Vad är ett sparande?

A. Att avsätta pengar för framtida användning

B. Att spendera alla pengar direkt

C. Att investera i aktier

D. Att öka sina lån

12. Vad kan vara en konsekvens av dålig privatekonomi?

A. Mer sparande

B. Skulder och betalningsproblem

C. Högre inkomster

D. Stabil budget

13. Hur bör man hantera oförutsedda utgifter?

A. Genom att ignorera dem

B. Genom att ha en buffert i sin budget

C. Genom att låna pengar

D. Genom att spendera mer

14. Vad innebär investeringar?

A. Att satsa pengar med förhoppningar om avkastning

B. Att spara utan risker

C. Att endast ha ett bankkonto

D. Att kontinuerligt låna pengar

15. Hur kan man skapa en budget?

A. Genom att skriva ner alla inkomster och utgifter

B. Genom att endast räkna siffror i huvudet

C. Genom att endast tänka på utgifter

D. Genom att fråga andra om deras planer

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av sparande i ett hushåll och ge exempel på hur det kan påverka ekonomin över tid. (Syftet är att få eleverna att reflektera över långsiktiga ekonomiska beslut).

2. Hur påverkar plötsliga utgifter en familjs budget och vilka strategier kan användas för att hantera dem? (Syftet är att låta eleverna tänka kritiskt kring hantering av oförutsedda utgifter).

3. Resonera kring skillnaderna mellan offentlig ekonomi och privatekonomi. (Syftet är att utforska och förstå de olika aspekterna av ekonomikategorier).

4. Förklara hur man kan skapa en hållbar budget och ge exempel på vad denna skulle innehålla. (Syftet är att eleverna ska kunna skissa på praktiska verktyg för ekonomisk planering).

5. Vilka faktorer bör man överväga när man planerar för sparande och investeringar? (Syftet är att uppmuntra till att tänka kritiskt över finansbeslut).

6. Reflektera över hur personlig ekonomisk historia kan forma en individs nuvarande ekonomiska beslut. (Syftet är att få elever att tänka på sina egna erfarenheter och lärdomar).

7. Vad är de potentiella riskerna med att investera och hur kan man mitigera dessa risker? (Syftet är att bidra till en djupare förståelse av investeringar).

8. Hur skulle du beskriva en ideal ekonomisk plan för en ung vuxen och varför? (Syftet är att eleverna ska utveckla förmågor i ekonomisk analys och kritik).

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. Totalt kan provet ge 23 poäng.

För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).