Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Bild
Tema: Teckning av familjer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att uttrycka sig och berätta om sin omgivning genom bildskapande. Lektionen fokuserar på att rita sin familj, vilket stärker deras förståelse för familjestruktur och relationer, samt utvecklar deras färdigheter i att framställa bilder.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva sina bilder och deras innehåll.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till familjer (10 min)
- Diskutera vad en familj är och vad som kännetecknar olika familjekonstellationer.
- Ställ frågor som uppmuntrar till samtal om elevernas egna familjer.
- Visa exempel på teckningar och konstverk som handlar om familjer.
Genomgång av material och tekniker (10 min)
- Introducera de material som ska användas, som papper, färgpennor och kritor.
- Demonstrera hur man kan skissa upp en familjemedlem och skapa proportioner.
- Diskutera vikten av detaljer som kläder, uttryck och andra personliga kännetecken.
Planering och skiss av familj (15 min)
- Eleverna får börja med att skissa sina familjemedlemmar på ett papper.
- Läraren går runt och ger feedback på skisser och tipsar om detaljer.
- Uppmuntra eleverna att tänka på vad som gör varje familjemedlem unik.
Färgläggning och presentation (15 min)
- Eleverna fullföljer sina teckningar med färg och detaljer.
- Avsluta lektionen med att låta varje elev visa sin teckning och berätta om sin familj.
- Diskutera skillnader och likheter mellan de olika familjerna.
Aktivitet
Eleverna får rita och färglägga en teckning av sin familj och inkludera detaljer som kläder och favoritintressen för varje familjemedlem. De uppmuntras att tänka på hur de kan uttrycka sina familjer genom konst. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Hur många personer finns i din familj? Svar: (antal)
- Hur beskriver du varje familjemedlem i din teckning? Svar: (kort svar)
- Vad var roligast när du ritade din familj? Svar: (känsla)
- Vilka färger använde du för att illustrera din familj? Svar: (lista)
- Vad skulle du vilja förbättra i din teckning nästa gång? Svar: (kort svar)
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa en ny teckning av sin familj hemma, där de får använda mer detaljer och kanske också rita en gemensam aktivitet de gillar att göra tillsammans. Hemuppgiften kan både fungera som en läxa och som en kompletteringsuppgift för elever som uteblivit. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på.