Lektionsplanering: Geometriska former
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Geometriska former
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 1-3 handlar det centrala innehållet om grundläggande former och deras egenskaper. Eleverna ska få förståelse för geometriska former som cirkel, kvadrat, triangel och rektangel, samt lära sig om deras särdrag och hur de kan beskrivas med hjälp av både tal och andra representationsformer.
Kunskapskrav:
Eleven kan med någon säkerhet använda geometriska begrepp och beskriva former och deras egenskaper med hjälp av olika representationsformer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till geometriska former (10 min)
- Grunderna i vad geometriska former är.
- Exempel på olika geometriska former.
- Hur former finns i vår omgivning.
Egenskaper hos former (15 min)
- Diskutera och visa egenskaper hos kvadrat, rektangel, triangel och cirkel.
- Jämföra och kontrastera former.
- Ge eleverna att känna på former med hjälp av konkreta material.
Skapa former med material (10 min)
- Eleverna får skapa sina egna former med byggklossar eller papper.
- Diskutera de former som skapats.
- Identifiera former i klassrummet.
Rita och namnge former (15 min)
- Eleverna får rita olika geometriska former och namnge dem.
- Diskutera exempel på hur former används i olika sammanhang.
- Dela ut en enkel uppgift där de hittar former i sin omgivning.
Aktivitet
En lektionsaktivitet kan innefatta att eleverna genomför en “formjakt” där de går runt i skolbyggnaden för att hitta och kartlägga olika geometriska former på bilder eller objekt. De kan sedan dokumentera sina fynd med foton eller skisser. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilka är tre vanliga geometriska former? (Svar: Cirkel, kvadrat, triangel)
- Hur många sidor har en rektangel? (Svar: Fyra sidor)
- Kan du ge ett exempel på när du såg en cirkel idag? (Svar: T.ex. ett klocka, en tallrik)
- Vad kallas en form med tre sidor? (Svar: Triangel)
- Vad är en kvadrat? (Svar: En fyrkant med lika långa sidor)
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att gå hem och titta efter och rita av olika geometriska former de hittar i sitt hem eller i omgivningen. De ska också skriva namnet på varje form. Detta ger dem möjlighet att tillämpa sina kunskaper på praktiska och personliga exempel.