Lektionsplanering i Matematik
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Statistik och sannolikhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 1-3 ingår grundläggande förståelse för statistik och sannolikhet i det centrala innehållet. Eleverna ska få lära sig att samla in, sortera och presentera data samt att göra enklare analyser av den. Sannolikhet handlar om att förstå och uttrycka hur troligt ett visst utfall är, vilket hjälper dem att göra riktiga bedömningar i vardagen.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet samla och ordna information och kan presentera resultaten i form av diagram, tabeller eller bilder. Eleven kan även resonera om sannolikhet hos olika händelser och använda enklare begrepp i sammanhanget.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till statistik (10 min)
- Vad är statistik och hur används det?
- Diskutera exempel på statistik i vardagen, som att följa vädret eller att räkna antal djur.
- Introducera begrepp som data, enkät, och resultat.
Insamling av data (15 min)
- Ge eleverna i uppdrag att samla in data genom att fråga sina klasskamrater om deras favoritfrukt, färg eller lek.
- Låt eleverna föra in sina resultat på tavlan eller ett stort papper.
- Diskutera och räkna ihop resultaten med klassen.
Presentera data (10 min)
- Låt eleverna representera sin insamlade data i en enkel tabell eller ett diagram.
- Diskutera hur det ser ut och vad datan visar oss.
- Tipsa om att använda bilder för att göra det mer visuellt och engagerande.
Introduktion till sannolikhet (15 min)
- Vad betyder sannolikhet och hur mäter vi det?
- Ge exempel på olika scenarier (t.ex. att dra en färgad kula ur en påse) för att förklara olika sannolikheter.
- Diskutera begrepp som “sannolikt”, “osannolikt” och “säkert”.
Aktivitet
En aktivitet kan vara en “sannolikhetslotteri”, där eleverna får dra bollar ur en påse med olika färger och sedan registrera resultaten för att se vilka färger som är mest sannolika att dra. Eleverna får diskutera utfallet utifrån vad delärt sig om sannolikhet. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är statistik? (Svar: Insamling och analys av information)
- Ge ett exempel på hur vi använder statistik i vardagen. (Svar: Räknar antal leksaker, följer vädret)
- Vad är ett diagram? (Svar: Ett sätt att visa data visuellt)
- Vad betyder sannolikhet? (Svar: Hur troligt något är att hända)
- Kan du ge ett exempel på något som är “sannolikt”? (Svar: Att det regnar i Sverige på sommaren)