Lektionsplanering Geometriska former
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Geometriska former
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 ingår geometri som en viktig del av det centrala innehållet. Eleverna ska få en grundläggande förståelse för olika geometriska former, deras egenskaper och hur man kan mäta och jämföra dem. Undervisningen ska också omfatta hur geometriska former kan identifieras och beskrivas i omgivningen samt förståelse för omkrets och area.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet identifiera och beskriva geometriska former samt deras egenskaper. Eleven kan också mäta och uppskatta längder samt diskutera och redogöra för resultaten med hjälp av relevanta begrepp.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till geometriska former (10 min)
- Vad är geometri och varför är det viktigt?
- Presentera olika geometriska former (t.ex. cirkel, kvadrat, triangel, rektangel) och deras egenskaper (antal sidor och hörn).
- Diskutera var vi ser dessa former i vardagen (ex. byggnader, vägar, möbler).
Egenskaper hos former (15 min)
- Undersök och diskutera skillnaderna mellan former (t.ex. skillnaden mellan en kvadrat och en rektangel).
- Låt eleverna experimentera med att bygga former med hjälp av konkret material som klossar.
- Be dem identifiera former och diskutera deras egenskaper i grupper.
Mätning av omkrets (10 min)
- Introducera begreppet omkrets och hur det mäts.
- Visa hur man mäter omkretsen av geometriska former med hjälp av måttband och linjal.
- Ge eleverna praktiska exempel där de får mäta omkretsen av olika former i klassrummet.
Praktiska övningar med area (15 min)
- Förklara områdets betydelse och hur man kan beräkna area.
- Låt eleverna skapa egna former med papper och beräkna deras area genom att räkna antalet kvadrater som ryms inuti formen.
- Diskutera och visa hur area och omkrets relaterar till varandra.
Aktivitet
En aktivitet kan vara en “geometrisk formjakt” där eleverna får gå runt i klassrummet eller skolan och leta efter olika geometriska former. De ska ta bilder (eller rita) av formerna och skriva ner deras egenskaper (antal sidor, hörn, etc.). Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är en geometrisk form? (Svar: En figur som har sidor och hörn)
- Nämn tre geometriska former. (Svar: Cirkel, kvadrat, triangel)
- Hur mäter vi omkrets? (Svar: Genom att använda måttband eller linjal och mäta runt formen)
- Vad är area? (Svar: Storleken på ytan av en form)
- Ge ett exempel på var vi kan se geometriska former i vår vardag. (Svar: I byggnader, kläder, leksaker)
Hemuppgift
Att definiera hemuppgiften ska konkretiseras i en separat beskrivning.