Lektionsplanering: Kollage av egen identitet
Årskurs: 4
Ämne: Bild
Tema: Kollage av egen identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utforska och uttrycka sin identitet genom skapande med olika tekniker och material. Det centrala innehållet handlar om hur man kan använda collage för att visualisera personliga intressen, värderingar och kulturell bakgrund.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa kollage och kan beskriva sina val och vad bilderna representerar. De visar förmåga att uttrycka sina tankar och känslor genom bildkonst.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till identitet och kollage (10 min)
- Diskutera vad identitet innebär och hur det kan uttryckas genom konst. Ställ frågor om vad som gör oss unika.
- Visa exempel på olika typer av kollage som representerar identitet, t.ex. personliga, kulturella och sociala teman.
- Diskutera vad eleverna kan tänka på när de skapar ett kollage för att visa sin egen identitet.
Genomgång av material och tekniker (10 min)
- Presentera olika material och tekniker som eleverna kan använda, såsom tidningar, fotografier, färg, typer och texturer.
- Demonstrera hur man kan klippa, klistra och arrangera bilder på ett kreativt och meningsfullt sätt.
- Diskutera vikten av komposition i ett kollage och hur man kan tänka kring vilka element som ska inkluderas.
Skapande av identitetskollage (20 min)
- Ge eleverna tid att samla material och börja skapa sina egna identitetskollage. De ska använda bilder och text som speglar deras intressen och personligheter.
- Uppmuntra dem att tänka på hur de kan kombinera olika element för att berätta sin historia.
- Gå runt och ge tips och feedback under skapandeprocessen.
Reflektion och delning av kollage (10 min)
- Låt eleverna presentera sina kollage för klassen och förklara sina val av bilder och hur de representerar deras identitet.
- Diskutera vad de har lärt sig om sig själva och om andra genom processen.
- Avsluta med en sammanfattning av vikten av att respektera och förstå olika identiteter.
Aktivitet
I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa ett kollage som uttrycker deras egen identitet. Genom att använda olika bilder, material och tekniker uppmanas de att reflektera över och visualisera vad som gör dem unika. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad har du valt att inkludera i ditt kollage och varför? Svar: (kort beskrivning av val av material).
- Hur representerar ditt kollage din identitet? Svar: (reflektion kring koppling).
- Vilka känslor vill du förmedla med ditt kollage? Svar: (kort beskrivning av känslor).