Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Digital illustration
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med digital bildbehandling och illustration. Lektionen syftar till att ge dem erfarenhet av att använda digitala verktyg för att uttrycka sina kreativa idéer och förstå grunderna i digitalt skapande.
Kunskapskrav
Eleven kan använda digitala verktyg för att skapa bilder och kan beskriva sina val och processer. De visar förmåga att bearbeta och redigera sitt bildmaterial på ett kreativt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till digital illustration (10 min)
- Diskutera vad digital illustration är och dess betydelse i dagens samhälle inom områden som grafisk design, spel, film och konst.
- Visa exempel på digitala illustrationer och konstverk, och diskutera vad som gör dem effektiva och intressanta.
- Gå igenom olika digitala verktyg som eleverna kan använda (t.ex. ritplattor, specifika programvaror som Canva eller Photoshop).
Genomgång av grundläggande funktioner (10 min)
- Introducera eleverna till programmet de kommer att arbeta med, visa hur man navigerar i programmet och förklara viktiga funktioner (börja med grundläggande skissfunktioner och färgbearbetning).
- Demonstrera hur man kan skapa en ny bild, spara deras arbete och använda grundläggande verktyg som penslar, linjer och former.
- Diskutera vikten av att planera sin illustration innan man börjar, inklusive skissning och layout.
Skapande av digitala illustrationer (20 min)
- Låt eleverna börja skapa sina egna digitala illustrationer där de får använda de verktyg och tekniker som lärts ut.
- Ge dem tid att experimentera med olika funktioner och stilar, var uppmuntrande kring deras kreativitet.
- Gå runt och ge feedback och support under skapandeprocessen.
Reflektion och presentation av digitala verk (10 min)
- Be eleverna att välja en bild att presentera för klassen och berätta om sin process och de verktyg de använt.
- Diskutera vad de har lärt sig om digital illustration och hur digitalt arbete kan skilja sig från traditionell konst.
- Avsluta med att reflektera över vikten av att vara kreativ och att utveckla sin digitala kompetens.
Aktivitet
I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa sina egna digitala illustrationer, vilket ger dem chansen att utforska moderna teknologier och tekniker för konstnärligt uttryck.
Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilket digitalt verktyg använde du, och hur kände du att det påverkade din skapandeprocess?
- Svar: (kort reflektion).
Hälsningar från Isak på Allgot.se
www.allgot.se