En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Bild – Kreativ teckning med perspektiv

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Kreativ teckning med perspektiv

Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Kreativ teckning med perspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att lära sig om perspektiv och djup i teckning, där fokus ligger på att förstå och tillämpa olika perspektivstekniker i sina konstverk.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att skapa teckningar med perspektiv och kan beskriva sina val i skapandet. De visar förmåga att uttrycka djup genom komposition.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till perspektiv (10 min)

  • Förklara vad perspektiv är och varför det är viktigt inom teckning. Diskutera skillnaderna mellan tvådimensionell och tredimensionell representation.
  • Visa exempel på bilder med olika perspektiv, som en enkel gata sedd i för- och bakgrund.
  • Diskutera hur ljus och skugga kan påverka intrycket av djup.

Genomgång av perspektivteknik (10 min)

  • Introducera grundläggande perspektivtekniker, såsom enpunktsperspektiv och torget perspektiv.
  • Demonstrera hur man ritar linjer som leder ögat in i bilden och skapar djup, samt hur man kan använda linjer och former i teckning.
  • Ge exempel på hur proportionerna förändras beroende på perspektivet.

Skapande av perspektivteckningar (20 min)

  • Låt eleverna börja skissa sina egna bilder med perspektiv, exempelvis en gata, ett rum eller en scen som de ser från en vinkel.
  • Uppmuntra dem att tänka på linjer, ljus och skugga under skapandeprocessen.
  • Gå runt och ge feedback och stöd medan de arbetar.

Reflektion och delning av teckningar (10 min)

  • Låt eleverna presentera sina teckningar för klassen och förklara vad de har försökt att uppnå med perspektivet.
  • Diskutera vad de har lärt sig om perspektiv och hur det påverkar hur vi uppfattar bilden.
  • Avsluta med att betona vikten av att förstå perspektiv i både teckning och måleri.

Aktivitet

I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa sina egna teckningar med perspektiv, vilket hjälper dem att förstå och tillämpa olika tekniker. De får utveckla sina färdigheter i att uttrycka djup och dimension i sina konstverk. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vilken typ av perspektiv använde du i din teckning och varför? Svar: (kort beskrivning av valet).
  • Hur kände du att perspektivet påverkade ditt tecknings djup? Svar: (reflektion kring djup).
  • Vad var den största utmaningen i att rita med perspektiv? Svar: (reflektion över utmaningar).
  • Hur tror du att perspektiv kan förändra hur en bild uppfattas? Svar: (kort reflektion).
  • Vilka tekniker vill du utforska mer när du skapar i framtiden? Svar: (kort vision).