Lektionsplanering för digital illustration och kreativ design
Årskurs: 6
Ämne: Bild
Tema: Digital illustration och kreativ design
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med digital teknik för att skapa egna illustrationer. Lektionen syftar till att utveckla deras förståelse för digital skapande och att bekanta sig med grundläggande funktioner i ett digitalt konstprogram.
Kunskapskrav
Eleven kan använda digitala verktyg för att skapa och bearbeta bilder, samt beskriva sina val och processer i skapandet. De visar förmåga att uttrycka sig kreativt genom bildkonst.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till digital illustration (10 min)
- Förklara vad digital illustration innebär och hur den används inom olika områden såsom spel, film, bokillustration och webbdesign.
- Visa exempel på digitala konstverk och diskutera olika stilar och tekniker.
- Presentera de program eller appar som eleverna kommer att använda för att skapa sina illustrationer (t.ex. Canva, Krita, Photoshop).
Genomgång av grundläggande verktyg och funktioner (10 min)
- Gå igenom de grundläggande funktionerna i det digitala program som ska användas, inklusive verktyg som penslar, lager, färgpaletter och klippverktyg.
- Demonstrera hur man skapar en ny projektfil och navigerar i programmet.
- Diskutera hur man planerar sin illustration, inklusive skissprocess och komposition.
Skapande av digitala illustrationer (20 min)
- Låt eleverna börja skissa och arbeta på sina egna digitala illustrationer med valfritt tema (exempelvis självpresentation, drömvärld, eller fantasy-karaktär).
- Ge dem möjlighet att experimentera med de olika verktyg och tekniker som de lärde sig i genomgången.
- Gå runt och ge feedback och stöd medan de arbetar, uppmuntra dem att utforska sin kreativitet.
Reflektion och presentation av digitala verk (10 min)
- Be varje elev att välja en illustrering att presentera för klassen och berätta om sin process, sina val av verktyg och de tekniker de har använt.
- Diskutera vad de har lärt sig om digital illustration och hur digitalt skapande skiljer sig från traditionellt måleri och teckning.
- Avsluta med att poängtera vikten av att vara kreativ och att utveckla sin digitala kompetens.
Aktivitet
I denna lektion får eleverna möjlighet att skapa sina egna digitala illustrationer och utforska moderna teknologier för konstnärligt uttryck. Genom att använda digitala verktyg lär de sig att uttrycka sina idéer och förbättra sina färdigheter. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilket digitalt verktyg använde du och hur påverkar det din skapandeprocess? Svar: (kort reflektion).
- Vad var mest intressant eller utmanande med att arbeta digitalt? Svar: (reflektion över utmaningar).