Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Kreativ storytelling genom bild
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att använda bilder som en berättande teknik. Eleverna kommer att lära sig hur man kan använda bildkomposition, färg och symbolik för att berätta en historia eller förmedla budskap.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda bilder för att skapa en visuell berättelse och diskutera hur olika element kan samverka för att förstärka berättelsen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till storytelling genom bild (10 min)
- Vad innebär storytelling? Genomgång av hur bilder kan användas för att berätta en historia.
- Visning av exempel på bildserier, grafiska romaner eller fotoprojekt som berättar en historia.
Utveckling av berättelse (15 min)
- Eleverna brainstormar idéer för sina berättelser och skapar en grundstruktur (början, mitt och slut).
- Diskutera hur man kan använda olika bilder för att framkalla känslor (exempel, glädje, sorg).
Skapande av visuell berättelse (20 min)
- Eleverna får uppgiften att skapa ett bildspel, en tecknad serie eller en collage som berättar en historia utifrån deras idéer.
- De får använda olika tekniker och material, både digitala och analoga, för att uttrycka sin berättelse.
Avslutande reflektion och presentation (5 min)
- Eleverna presenterar sina berättelser för klassen och diskuterar hur deras val av bilder och komposition bidrar till berättelsen.
- Disskussion kring hur effektiv bildkommunikation kan förstärka ett narrativ.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en visuell berättelse som kan vara allt från en serie på 3-5 bilder till ett kort bildspel. De ska tydligt visa hur de utvecklar sin berättelse genom sina bilder. Om du vill ha en specifik aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vilken historia valde du att berätta och varför? (Svar: Elevens val av historia)
- Hur använde du bilder för att förstärka ditt narrativ? (Svar: Elevens metod)
- Vilka känslor ville du förmedla och hur uppnådde du det? (Svar: Elevens reflektion)
- Vad lärde du dig om storytelling genom bild under lektionen? (Svar: Elevens insikter)
- Hur kan bildkompositionen påverka hur en berättelse uppfattas? (Svar: Elevens åsikt)
Hemuppgift
Som hemuppgift får eleverna skriva en kort novell eller berättelse som de kan illustrera i sin egen tid. De ska tänka på hur de skulle kunna visualisera alla delar av berättelsen. Om du vill ha en färdig hemuppgift kan du skriva “Hemuppgift”.