En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Bild – Egen Illustration

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Egen Illustration

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion inriktar sig på att utveckla elevernas förmåga att skapa egna illustrationer som uttrycker tankar, känslor och berättelser. Fokus ligger på att använda olika tekniker och material för att visualisera egna idéer.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa och omarbeta egna bildprodukter. Dessutom visar eleven förmåga att diskutera och ge feedback på egna och andras bildskapande samt reflektera över kreativa processer och resultat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Egen Illustration (10 min)

  • Genomgång av vad illustration innebär och dess olika tillämpningar (böcker, tidningar, webb, etc.).
  • Diskussion om vikten av berättande och hur bilder kan förmedla en historia.
  • Presentation av exempel på kända illustratörer och deras arbete.

Tekniker och Material (15 min)

  • Genomgång av olika tekniker (pensel, tusch, digitala verktyg) och material (papper, akvarell, digitala program).
  • Demonstration av grundläggande teckningstekniker och komposition.
  • Diskussion om hur olika tekniker kan påverka uttrycket i en illustration.

Praktisk Övning: Skapa en Egen Illustration (20 min)

  • Eleverna får en specifik uppgift att illustrera ett valt tema, som exempelvis “drömmar” eller “framtiden”.
  • Uppmuntra dem att experimentera med olika tekniker och stilar.
  • Läraren ger individuell feedback och stöd under skapandeprocessen.

Dela och Reflektera (5 min)

  • Eleverna presenterar sina illustrationer för klassen.
  • Diskussion om vad de har lärt sig, utmaningar de stött på, och vad de är mest nöjda med i sina verk.
  • Reflektion kring den kreativa processen.

Aktivitet

Den specifika aktiviteten är att eleverna ska skapa en serie illustrationer runt ett gemensamt tema. De kan arbeta individuellt eller i par och ska väva samman sina bilder för att skapa en berättelse som går i linje med temat. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en illustration och var används den?
  • Nämn en teknik som är användbar när du skapar en illustration.
  • Hur kan du använda färg och form för att förmedla känslor i dina bilder?
  • Vad var det mest utmanande med att illustrera den här gången?
  • Vilken del av ditt illustrationsarbete är du mest nöjd med?