En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Bild – Utställningsplanering

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Planering av En Utställning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna förståelse för hur man planerar och genomför en konstutställning. Eleverna kommer att lära sig om curatorns roll, utställningskoncept och hur man presenterar konstverk för publik.

Eleven kan planera och organisera en utställning av egna eller andras verk. Dessutom visar eleven förmåga att reflektera över utställningsformat och publikens upplevelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Utställningsplanering (10 min)

  • Genomgång av vad en utställning är och syftet med att hålla en.
  • Diskussion om utställningens betydelse för konstnärer och publik.
  • Presentation av olika typer av utställningar (solo, grupp) och format (galleri, offentlig plats).

Curatorns Roll och Konceptualisering (15 min)

  • Förklara curatorns roll och viktiga aspekter av att välja och tema för en utställning.
  • Diskutera hur man skapar en röd tråd i utställningen, inklusive val av konstverk och layout.
  • Ge exempel på framgångsrika utställningar och diskutera vad som gjorde dem minnesvärda.

Praktisk Övning: Planera en Egen Utställning (20 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att planera en fiktiv utställning.
  • Varje grupp ska välja ett tema, välja hur många verk de vill inkludera och diskutera hur de ska presentera dem.
  • Läraren hjälper grupperna att tänka på layout och hur man kan kommunicera med publiken.

Dela och Diskutera Planer (5 min)

  • Varje grupp presenterar sin utställningskoncept för klassen.
  • Diskussion kring alla gruppernas idéer och ge konstruktiv feedback på deras utställningsidéer.
  • Reflektion kring hur man kan anpassa utställningar för att nå en bredare publik.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna skapa en “utställningsbroschyr” för sin planerade utställning, inklusive information om temat, konstverken och eventuella interaktiva element. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en curator och vilken roll spelar de i en utställning?
  • Vilket tema valde din grupp för er utställning och varför?
  • Hur kan du göra en utställning intressant för publiken?
  • Nämn en utmaning din grupp stötte på när ni planerade er utställning.
  • Vad tyckte du var mest givande i dagens lektion om utställningsplanering?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion om en utställning de har besökt, inklusive information om temat och sina personliga intryck.