En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Engelska – Läsförståelse

Dokument i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Åk 9

Ämne: Engelska

Tema: Läsförståelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleven läser och förstår även texter ur olika medier, bland annat skönlitteratur och sakprosa. I kritisk analys tar eleven hänsyn till texters budskap, tema och syfte. Eleven läser och förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i lättillgängliga texter av olika slag.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till läsförståelse (10 min)

  • Presentera tema för lektionen: läsförståelse och dess betydelse.
  • Diskutera kortfattat vad läsförståelse innebär och varför den är viktig inom olika ämnen och situationer.

2. Diskussionsövning med förberedda frågor (20 min)

  • Dela ut frågorna som rör läsning och läsförståelse. Exempel på frågor kan vara:
    • Vilka strategier använder ni för att förbättra er läsförståelse?
    • Vad tycker ni är de största utmaningarna när det kommer till att förstå texter?
  • Eleverna diskuterar i små grupper och noterar sina tankar och svar.

3. Genomgång av läsförståelsestrategier (15 min)

  • Presentera och förklara olika strategier för läsförståelse, såsom:
    • Förutsäga innehåll baserat på rubriker och bilder.
    • Sammanfatta vad man har läst.
    • Ställa frågor om texten för att öka förståelsen.
    • Ge exempel och be eleverna komma med egna exempel.

4. Avslutande reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta vad eleverna lärt sig under lektionen om läsförståelse och hur de kan använda dessa strategier i sin egen läsning.
  • En kort diskussion om hur olika typer av texter kan kräva olika tillvägagångssätt.

Ämnesinnehåll

  • Lässtrategier. Olika metoder för att förbättra läsförståelse, såsom att förutsäga, sammanfatta och ställa frågor.
  • Texters syfte. Hur olika texters syften påverkar läsningen och förståelsen.
  • Analys av teman. Hur man identifierar och reflekterar över teman och budskap i texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Läsa Att förstå och tolka skriftliga texter. Svenska, från “läsa”
Förståelse Förmågan att begripa innehållet i en text. Svenska, från “förstå”
Sammanfattning En kort redogörelse för det viktigaste i en text. Svenska, från “samman” och “fatta”
Teman Återkommande ämnen eller idéer i en text. Grekiska “thema”
Analys En noggrann granskning av textens komponenter och meningar. Grekiska “analusis”

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka läsförståelsestrategier tänker du använda framöver? [Elevens svar]
Vad tycker du är den största utmaningen med läsning? [Elevens svar]
Hur hjälper en sammanfattning dig att förstå en text? [Elevens svar]
Kan du ge ett exempel på en text där budskapet var särskilt tydligt? [Elevens svar]
Känner du till någon typ av text du tycker är svårare att förstå? [Elevens svar]

Hemuppgift

Eleverna ska reflektera över och skriva ner sina tankar om läsförståelsestrategier som de kan använda i sin läsning, baserat på vad de har lärt sig under lektionen. Dessa reflektioner ska vara minst en A4-sida lång.

Citat

”Reading gives us someplace to go when we have to stay where we are.” – Mason Cooley. Detta citat belyser hur läsning kan erbjuda nya perspektiv och möjligheter, viktigt i sammanhanget av läsförståelse. Denna planering fokuserar på att eleverna ska utveckla sina strategier för läsförståelse utan att läsa under lektionspasset.

3
dokument kvar
×