En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. HT. Åk 7-9. Svenska – Läsförståelse och skrivande

Dokument i Google Docs

Terminsplanering för Svenska åk 7-9 anpassad grundskola

Årskurs: Åk 7-9 anpassad grundskola

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse och skrivande

Skriftlig kommunikation och lässtrategier (19 aug – 20 sep)

V.34

  • Lektion 1: Introduktion till lässtrategier
  • Lektion 2: Genomgång av läsning av skönlitteratur
  • Lektion 3: Skrivstrategier – planera din text
  • Lektion 4: Läsa och diskutera en kort novell

V.35

  • Lektion 1: Sammanfatta en text
  • Lektion 2: Övningar i läsförståelse
  • Lektion 3: Skriva en egen novell
  • Lektion 4: Peer-review av noveller

V.36

  • Lektion 1: Bedömning av noveller (skrivuppgift)
  • Lektion 2: Introduktion till faktatexter
  • Lektion 3: Strukturera en faktatext
  • Lektion 4: Praktiska övningar i faktaskrivande

V.37

  • Lektion 1: Läsa och analysera faktatexter
  • Lektion 2: Källkritik och faktagranskning
  • Lektion 3: Skriva och redovisa en faktatext
  • Lektion 4: Avslutning och reflektion

Skrivande och litteraturanalys (23 sep – 25 okt)

V.39

  • Lektion 1: Introduktion till litteraturanalyser
  • Lektion 2: Analysera en känd roman
  • Lektion 3: Skriva en litteraturanalys
  • Lektion 4: Genomgång av olika litterära stilar

V.40

  • Lektion 1: Studera poesi och dess strukturer
  • Lektion 2: Skriv en dikt
  • Lektion 3: Diktanalys – känslor och teman
  • Lektion 4: Skriva och dela dikter med varandra

V.41

  • Lektion 1: Old and contemporary Swedish literature
  • Lektion 2: Litterär historia – en översikt
  • Lektion 3: Projektarbete – välja ett litterärt verk
  • Lektion 4: Working on projects

V.42

  • Lektion 1: Presentationer av litterära verk
  • Lektion 2: Gruppdiskussion
  • Lektion 3: Skriva en analys av verk
  • Lektion 4: Bedömning av litterära analyser

Svenska i samhället (28 okt – 20 dec)

V.44

  • (Höstlov, inga lektioner)

V.45

  • Lektion 1: Språkets roll i samhället
  • Lektion 2: Dialekter i Sverige
  • Lektion 3: Skriva om sin egen dialekt
  • Lektion 4: Diskussion om språk och identitet

V.46

  • Lektion 1: Skriva och presentera personliga berättelser
  • Lektion 2: Media – påverkan och kommunikation
  • Lektion 3: Analysera en TV-show eller film
  • Lektion 4: Filmanalys och skrivuppgift

V.47

  • Lektion 1: Diskussion om kulturell påverkan
  • Lektion 2: Skriva essäer – argumentation
  • Lektion 3: Reflektion och förbättring av skriftligt arbete
  • Lektion 4: Bedömning av skriven uppsats

V.48

  • Lektion 1: Återblick och reflektion över terminen
  • Lektion 2: Förbereda en avslutande presentation
  • Lektion 3: Presentationer av avslutande arbeten
  • Lektion 4: Utvärdering av kursen

Bedömning

Planeringen syftar till att stärka elevernas läsförståelse, skriv- och analysförmåga samt att ge dem en ökad förståelse för språkets roll i samhället. Bedömning sker kontinuerligt genom olika skrivuppgifter och presentationer.