Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Biologi
Tema: Årstider och deras påverkan på djur och växter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av årstidernas påverkan på djur och växter och deras förmåga att beskriva anpassningar i naturen utifrån dessa förändringar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta årstidernas växlingar och hur dessa påverkar djur och växter i naturen. Eleverna ska få kännedom om djurens och växternas anpassningar till olika årstider och förstå sambanden mellan dessa förändringar och ekosystemet.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva förändringar i naturen under de olika årstiderna. Eleven kan också namnge några djur och växter samt redogöra för deras anpassningar och livsmiljöer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken årstid kommer efter vintern?
A) Hösten
B) Våren
C) Sommaren
D) Vinter
B) Våren
2. Vad gör vissa djur på vintern?
A) De sover hela dagen
B) De samlar mat
C) De går i ide eller flyttar till varmare platser
D) De byter färg
C) De går i ide eller flyttar till varmare platser
3. Hur förändras löven på träden under hösten?
A) De blir gröna
B) De ruttnar
C) De blir gula eller röda och faller av
D) De växer
C) De blir gula eller röda och faller av
4. Vilken växt blommar ofta på våren?
A) Krokus
B) Snödroppe
C) Rönn
D) Tall
A) Krokus
5. Vad förbereder växterna sig för under vintern?
A) Att blomma
B) Att växa
C) Att vila och överleva i kylan
D) Att producera frön
C) Att vila och överleva i kylan
6. Vilket djur går i ide?
A) Piggsvin
B) Rådjur
C) Älg
D) Fasan
A) Piggsvin
7. Vad händer med växterna under sommaren?
A) De blöder
B) De blommar och producerar frön
C) De försvinner
D) De ruttnar
B) De blommar och producerar frön
8. Vad kännetecknar vintern?
A) Hög temperatur och mycket blommor
B) Låg temperatur och snö
C) Regn och blommor
D) Höga temperaturer och mycket ljus
B) Låg temperatur och snö
9. När sker lövsprickningen?
A) På hösten
B) På vintern
C) På våren
D) På sommaren
C) På våren
10. Vilken årstid är känd för mycket regn?
A) Vinter
B) Vår
C) Sommar
D) Höst
B) Vår
11. Vad gör många fåglar på hösten?
A) De bygger bon
B) De flyttar söderut
C) De går i ide
D) De fångar insekter
B) De flyttar söderut
12. Vad händer med gräset under vintern?
A) Det växer snabbare
B) Det blir brunt och kan vissna
C) Det blommar
D) Det fryser inte
B) Det blir brunt och kan vissna
13. Vilken av dessa växter är en vintergrön växt?
A) Ek
B) Tall
C) Al
D) Björk
B) Tall
14. Vad händer med djuren under hösten?
A) De sover hela dagen
B) De letar mat för att förbereda sig för vintern
C) De byter sin päls
D) De börjar bygga bon
B) De letar mat för att förbereda sig för vintern
15. Vilken typ av växt är särskilt känd för att blomma tidigt på våren?
A) Lilja
B) Vitsippa
C) Raps
D) Solros
B) Vitsippa
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ljus och temperatur påverkar djur och växter under året.
Syftet är att låta eleverna koppla förändringar i ljus och temperatur till djurens och växternas beteende och livscykel.
2. Diskutera hur olika djur anpassar sig för att överleva i kalla klimat.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för djurens överlevnadsstrategier.
3. Reflektera över varför vissa växter blommar tidigt på våren.
Detta ger eleverna möjlighet att undersöka evolutionsperspektiv och strategier för överlevnad.
4. Hur påverkar klimatförändringar årstidernas cykler och livsmiljöer för djur och växter?
En chans för eleverna att tänka kritiskt kring aktuella miljöfrågor.
5. Ge exempel på hur människan påverkar årstidernas påverkan på ekosystemen.
Frågan öppnar för en diskussion om mänsklig påverkan och ekosystemvård.
6. Jämför anpassningar hos djur som lever i kalla miljöer med de som lever i varma miljöer.
Eleverna får visa sin förmåga att analysera och dra slutsatser.
7. Diskutera varför det är viktigt att förstå årstidernas påverkan på naturen.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på vikten av biologisk mångfald och ekosystemstabilitet.
8. Reflektera över egna observationer av årstidernas förändringar i ert närområde.
Genom personlig reflektion kan eleverna koppla teori till praktisk erfarenhet.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjliga.
Totalt krävs följande poäng för betyg:
- E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- C: 12 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 8 poäng från resonerande frågor)