Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Biologi
Tema: Kretslopp i naturen – livscykler och nedbrytning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om livscykler hos olika organismer samt förståelse för nedbrytningens betydelse i naturen och dess kopplingar till ekosystemets balans.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om livscykler hos olika organismer och hur dessa är kopplade till nedbrytningsprocesser, som till exempel förmultning. Eleverna ska få kännedom om hur dessa cykler bidrar till ekosystemets funktion och balans.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva livscykler hos olika organismer och redogöra för vad nedbrytning innebär och dess betydelse i naturen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas cykeln som beskriver livet hos en organism från början till slut?
A) Livscykel
B) Kretslopp
C) Nedbrytning
D) Habitat
2. Vilken av följande är inte en del av fjärilens livscykel?
A) Vuxen fjäril
B) Puppa
C) Larv
D) Kullerbytta
3. Vad innebär nedbrytning?
A) När organismer föder varandra
B) När döda organismer bryts ner av nedbrytare
C) När växter växer
D) När djur reproducerar sig
4. Vilka organismer fungerar vanligtvis som nedbrytare?
A) Bakterier och svampar
B) Djur och människor
C) Växter och träd
D) Insekter och fåglar
5. Vilken roll spelar nedbrytare i ekosystemet?
A) De skapar syre
B) De återför näringsämnen till jorden
C) De producerar föda
D) De tar bort skräp
6. Vad händer med näringsämnen när organismer dör?
A) De tas upp av nedbrytare
B) De försvinner
C) De blir farliga
D) De samlas i marken
7. Vad kallas en organism som föder sig på döda organismer?
A) Konsument
B) Nedbrytare
C) Producent
D) Predator
8. Vilken av följande är en del av livscykeln för en planta?
A) Frö
B) Vatten
C) Jord
D) Sol
9. Vad ger livscykler resurser för?
A) Nedbrytarna
B) Konsumenterna
C) Producenterna
D) Jorden
10. Vilken är en viktig åtgärd för att se livscykler i naturen?
A) Observera djur och växter i olika stadier
B) Skriva om dem
C) Måla dem
D) Samla dem
11. Vad kan hända om nedbrytelsens processer störs?
A) Livscykler fortsätter som vanligt
B) Ekosystemets balans rubbas
C) Mer näringsämnen tillförs
D) Växter växer snabbare
12. Hur bidrar döda djur till markens hälsa?
A) De försvinner snabbt
B) De bryts ner och ger näringsämnen
C) De sprider sjukdomar
D) De samlar vatten
13. Vad innebär förmultning?
A) När växter växer
B) När döda organismer bryts ner
C) När djur föder
D) När naturen förstörs
14. Vilket exempel på en nedbrytare är korrekt?
A) Ekorrarna
B) Maskarna
C) Blommorna
D) Fågelägg
15. Hur lång tid tar det för en larv att bli en vuxen fjäril?
A) En dag
B) Fyra veckor
C) Två dagar
D) En månad
Resonerande frågor
1. Beskriv hur livscykeln hos en fjäril ser ut och diskutera varför varje steg är viktigt.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att beskriva och analysera livscykler.
2. Diskutera sambandet mellan livscykler och nedbrytning, ge exempel på hur de påverkar varandra.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för ekosystemets interaktioner.
3. Reflektera över vilken betydelse nedbrytning har för jordens hälsa och ge exempel på nedbrytares funktioner.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktik i naturen.
4. Resonera kring vad som kan hända om nedbrytning inte sker och hur det kan påverka livscykler.
Frågan uppmuntrar till djupare reflektion kring ekosystemets balans och dess vikt.
5. Förklara varför det är viktigt att förstå livscykler i naturen för att bevara ekosystemet.
Denna fråga testar elevens förmåga att se det större perspektivet av biologisk mångfald.
6. Hur kan människor påverka livscykler och nedbrytning i naturen? Ge exempel.
Syftet är att få eleven att tänka kritiskt kring mänsklig påverkan på ekosystemet.
7. Diskutera vikten av att ha kunskap om livscykler och nedbrytning för framtida generationer.
Frågan ger möjlighet att reflektera över vad som kan göras för att skydda miljön.
8. Hur kan vi i vår vardag bidra till att stödja nedbrytares arbete? Ge konkreta exempel.
Denna fråga vill även inkludera praktiska åtgärder i vardagen som stödjer ekosystemets funktion.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng att hämta på faktafrågorna.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng. Totalt finns 16 poäng att hämta på resonerande frågorna.
För betyg E krävs totalt 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).