Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Biologi
Tema: Kretslopp i naturen – livscykler och nedbrytning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för livscykler hos olika organismer samt deras kunskap om nedbrytningens betydelse i naturen och ekosystemets funktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om livscykler hos olika organismer och hur dessa är kopplade till nedbrytningsprocesser, som till exempel förmultning. Eleverna ska få kännedom om hur dessa cykler bidrar till ekosystemets funktion och balans.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva livscykler hos olika organismer och redogöra för vad nedbrytning innebär och dess betydelse i naturen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas de olika stadierna en organism genomgår under sitt liv?
A. Livscykel
B. Habitat
C. Ekosystem
D. Förändring
2. Vilken av följande är en nedbrytare?
A. Gräs
B. Får
C. Svamp
D. Fjäril
3. Vad innebär begreppet nedbrytning?
A. När en organism växer
B. När döda organismer omvandlas till näringsämnen
C. När en organism föder ungar
D. När en organism dör
4. Varför är nedbrytning viktigt för ekosystemet?
A. Det skapar fler djur
B. Det återför näringsämnen till jorden
C. Det förhindrar växtlighet
D. Det minskar antalet växter
5. Vilken del av fjärilens livscykel kommer först?
A. Ägg
B. Larv
C. Puppa
D. Vuxen
6. Hur hjälper nedbrytare till i ekosystemet?
A. De äter levande organismer
B. De producerar syre
C. De bryter ner döda organismer
D. De skapar växtlighet
7. Vilket av följande beskriver en livscykel?
A. En plats där djur lever
B. Förändringar som en organism genomgår
C. En grupp av organismer
D. En typ av växt
8. Vilket stadium kommer efter puppa i en fjärils livscykel?
A. Larv
B. Vuxen
C. Ägg
D. Spädbarn
9. Vad är en av de viktigaste rollerna för nedbrytare?
A. Att återföra näringsämnen till jorden
B. Att skapa nya organismer
C. Att konkurrera med växter
D. Att producera syre
10. Vad kallas processen när växter och djur dör och bryts ner av nedbrytare?
A. Fotosyntes
B. Nedbrytning
C. Förändring
D. Livscykel
11. Vilken organism är viktig för att bryta ner träd?
A. Fåglar
B. Svampar
C. Äpplen
D. Katter
12. Vad är följden av en livscykel hos växter?
A. Blad
B. Rot
C. Frö
D. Djur
13. Hur länge kan en livscykel vara?
A. En dag
B. Olika länge beroende på organismen
C. Alltid ett år
D. En timme
14. Vad är första steget i en livscykel?
A. Ägg
B. Vuxen
C. Larv
D. Puppa
15. Vad händer om det inte finns nedbrytare i ekosystemet?
A. Ingen växtlighet kommer att finnas
B. Näringsämnen kommer inte att återföras till jorden
C. Djur kommer att dö
D. Det blir fler växter
Resonerande frågor
1. Beskriv hur livscykler och nedbrytning är kopplade i naturen.
Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för sambandet mellan livscykler och nedbrytning.
2. Vad skulle hända i ekosystemet om nedbrytarna skulle försvinna?
Eleverna får möjlighet att reflektera över förändringar i ekosystemet.
3. Ge exempel på livscykler du ser i din omgivning och hur de påverkar miljön.
Syftet är att koppla teori till elevernas vardag.
4. Diskutera betydelsen av nedbrytning i en specifik miljö, t.ex. en skog eller en äng.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla kunskapen till olika ekosystem.
5. Hur bidrar människan till livscykler och nedbrytning i naturen?
Eleverna kan reflektera över människans påverkan på miljön.
6. Resonera kring skillnaderna mellan olika livscykler hos djur och växter.
Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera biologiska processer.
7. Beskriv ett ekosystem där livscykler och nedbrytning påverkar varandra.
Detta ger eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse.
8. Hur kan vi som människor hjälpa till att bevara både livscykler och nedbrytning i våra ekosystem?
Eleverna får visa sin förmåga att tänka kritiskt kring miljöfrågor.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).