En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Biologi – Insekter och deras betydelse för naturen

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Biologi

Tema: Insekter och deras betydelse för naturen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för insekters mångfald, deras roller i ekosystemet samt deras livsmiljöer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om insekters mångfald och deras viktiga roller inom naturen, såsom pollinering, nedbrytning och att vara en del av näringskedjor. Eleverna ska få kännedom om vanliga insekter och deras livsmiljöer.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet namnge några vanliga insekter och beskriva deras funktioner i naturen. Eleven kan också ge exempel på hur insekter interagerar med andra organismer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken insekt är känd för att pollinera blommor?

  • A) Myra
  • B) Fluga
  • C) Bi
  • D) Spindel

2. Vad kallas insekter som bryter ner döda organismer?

  • A) Rovdjur
  • B) Nedbrytare
  • C) Herbivorer
  • D) Predatorer

3. Vilken av följande insekter är en fjäril?

  • A) Loppkastare
  • B) Fjäril
  • C) Nyckelpiga
  • D) Geting

4. Var lever myror oftast?

  • A) I jorden
  • B) I vattnet
  • C) I träden
  • D) På marken

5. Vilken funktion har insekter i en näringskedja?

  • A) Endast nedbrytare
  • B) Både byten och rovdjur
  • C) Endast pollinerare
  • D) Inga funktioner

6. Vilken av följande är en vanlig livsmiljö för insekter?

  • A) Havet
  • B) Bytesdjur
  • C) Trädgårdar
  • D) Bergstoppar

7. Vad gör fjärilar för blommor?

  • A) Äter dem
  • B) Pollinerar dem
  • C) Vattnar dem
  • D) Skyddar dem

8. Vilken insekt hjälper till att bryta ner organiskt material i jorden?

  • A) Fjäril
  • B) Nyckelpiga
  • C) Geting
  • D) Spindel

9. Vad är en insekt som lever i en koloni?

  • A) Skalbagge
  • B) Myra
  • C) Fluga
  • D) Fjäril

10. Vilken av dessa är en herbivorisk insekt?

  • A) Gräshoppa
  • B) Geting
  • C) Spindel
  • D) Mätare

11. Vad använder bin för att bygga sina bon?

  • A) Vax
  • B) Trä
  • C) Jord
  • D) Blad

12. Vilka insekter lever i skogsmiljöer?

  • A) Myror
  • B) Gräshoppor
  • C) Fjärilar
  • D) Fästingar

13. Vad gör insekter under vintern?

  • A) De dör
  • B) De flyttar till varmare ställen
  • C) De går i dvala
  • D) De lägger ägg

14. Vilken insekt kan ha en stor roll i fruktodlingar?

  • A) Myra
  • B) Bi
  • C) Skalbagge
  • D) Spindel

15. Vilken insekt har ofta färgglada vingar?

  • A) Geting
  • B) Fjäril
  • C) Myra
  • D) Fluga

Resonerande frågor

1. Diskutera varför pollinering är viktigt för växter och djur. Syftet är att förstå insekternas avgörande roll i ekosystemet.

2. Beskriv hur insekter kan påverka en trädgård positivt. Här får eleverna möjlighet att reflektera över insekters ekologiska betydelse.

3. Ge exempel på hur livsmiljöer för insekter kan förändras och vad det innebär för deras överlevnad. Frågan främjar ett djupare tänkande kring miljöpåverkan.

4. Vad skulle hända om insekterna försvann från jorden? Syftet är att väcka tankar om insekternas livsviktiga funktioner.

5. Hur kan människor skydda insekter och deras livsmiljöer? Denna fråga syftar till att få elever att tänka på bevarande.

6. Diskutera skillnaderna mellan olika typer av insekter och deras roller i naturen. Ger elever möjlighet att analysera och jämföra.

7. På vilket sätt kan insekter vara viktiga för vår matproduktion? Här uppmanas eleverna att koppla insekters roll till mänsklig verksamhet.

8. Reflektera över ett insektsliv som intresserar dig mest och varför. Denna fråga ger en chans till personlig anknytning och djupare reflektion.

Bedömning

Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För att uppnå E-nivå krävs totalt 8 poäng, för C-nivå 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).