Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Geometriska former
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska kunna demonstrera sin förståelse för geometriska former, deras egenskaper samt hur man mäter omkrets och area. Provets utformning möjliggör bedömning av både identifiering av former och praktisk tillämpning av begreppen i uppgifter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 ingår geometri som en viktig del av det centrala innehållet. Eleverna ska få en grundläggande förståelse för olika geometriska former, deras egenskaper och hur man kan mäta och jämföra dem. Undervisningen ska också omfatta hur geometriska former kan identifieras och beskrivas i omgivningen samt förståelse för omkrets och area.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet identifiera och beskriva geometriska former samt deras egenskaper. Eleven kan också mäta och uppskatta längder samt diskutera och redogöra för resultaten med hjälp av relevanta begrepp.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken form har fyra lika sidor?
- A) Triangel
- B) Rektangel
- C) Kvadrat
- D) Cirkel
2. Hur många hörn har en triangel?
- A) 4
- B) 3
- C) 5
- D) 2
3. Vad mäter omkretsen?
- A) Avståndet runt en geometrisk form
- B) Ytan av en geometrisk form
- C) Antal sidor i en form
- D) Antal hörn i en form
4. Vilken geometrisk form har inga hörn?
- A) Rektangel
- B) Triangel
- C) Cirkel
- D) Kvadrat
5. Hur beräknar man area av en kvadrat?
- A) Sidans längd gånger 2
- B) Sidans längd gånger sig själv
- C) Sidans längd delat med 4
- D) Sidans längd plus höjden
6. Vad är en egenskap av en rektangel?
- A) Alla sidor är lika långa
- B) Har två långa och två korta sidor
- C) Har alltid 5 hörn
- D) Är alltid rund
7. Vad kallas det när vi mäter yta?
- A) Omkrets
- B) Area
- C) Volym
- D) Längd
8. Hur många sidor har en pentagon?
- A) 3
- B) 4
- C) 5
- D) 6
9. Vilken av följande former har 4 sidor av olika längd?
- A) Rektangel
- B) Trapez
- C) Kvadrat
- D) Cirkel
10. Vad behöver man för att mäta omkretsen av en form?
- A) En penna
- B) Ett måttband eller en linjal
- C) En papper
- D) En dator
11. Vilken form har ett hjul oftast?
- A) Triangel
- B) Cirkel
- C) Rektangel
- D) Kvadrat
12. Var i skolan kan du se ett exempel på en geometrisk form?
- A) I böcker
- B) I byggnaden
- C) På datorskärmen
- D) I din fritidslåda
13. Vad är en triangels minst antal sidor?
- A) 3
- B) 4
- C) 2
- D) 5
14. vilken form har en hushålls getskåp?
- A) Triangel
- B) Cirkel
- C) Rektangel
- D) Kvadrat
15. Vilken är den vanligaste formen som har 4 hörn?
- A) Rektangel
- B) Cirkel
- C) Triangel
- D) Kvadrat
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du kan se geometriska former i din vardag. Förklara varför det är viktigt att känna igen former.
Syftet är att eleverna visar insikt i praktiska exempel och kopplar teoretiska begrepp till verkliga situationer.
2. Förklara skillnaden mellan omkrets och area. Ge exempel på hur man skulle använda båda mätningarna.
Frågan ger elever möjlighet att tydligt formulera sina tankar kring begreppens betydelse och tillämpning.
3. Om du skulle designa en lekplats med olika former, vilka former skulle du välja och varför?
Genom att resonerar kring designval visar eleverna kreativitet och förmåga att applicera sina kunskaper.
4. Hur kan vi mäta omkretsen av en form utan att använda ett måttband? Ge exempel på en sådan metod.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och kreativt kring mätmetoder.
5. Tänk på en byggnad du känner till. Beskriv de geometriska former som den innehåller och deras funktion.
Frågan syftar till att eleverna ska kunna relatera teori till praktiska exempel i sin omgivning.
6. Diskutera vikten av geometriska former inom arkitektur. Ge exempel på var dessa former används.
Genom att diskutera detta ämne visar eleverna djupare förståelse för formers funktion och betydelse.
7. Berätta om en form du ser ofta. Vad gör den speciell för dig, och varför tycker du den är viktigt?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och betydelsen av former i livet.
8. Hur skulle det se ut om ett av dina favoritobjekt var i en annan geometrisk form? Diskutera skillnaderna.
Genom att engagera sig i hypoteser stimuleras elevernas kritiska tänkande och kreativitet.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, och totalt finns det 24 poäng att hämta.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).