Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Mätning av Tid och Vikt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mätning av tid och vikt samt deras förmåga att använda dessa kunskaper i praktiska situationer. Provets innehåll är utformat för att stödja elevernas lärande och ge dem möjlighet att visa sin kunskap på olika sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 ska eleverna fortsätta att utveckla sin förståelse för mätning, inklusive tid och vikt. Undervisningen ska fokusera på hur man läser av klockan, hanterar tidsangivelser samt använder olika redskap för att mäta vikt. Eleverna ska också träna på att jämföra vikt och tid i olika praktiska sammanhang och använda lämpliga enheter.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet mäta och uppskatta tid och vikt med hjälp av både standardmått och egna redskap. Eleven kan också diskutera och redovisa sina mätningar samt jämföra resultaten med andra. Eleven kan formulera problem kopplade till tid och vikt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är den minsta enheten för tid?
A) Timme
B) Dag
C) Månad
D) Sekund
2. Hur många minuter går det på en timme?
A) 60
B) 60
C) 30
D) 90
3. Vilken enhet används för att mäta vikt i Sverige?
A) Liter
B) Gram
C) Meter
D) Timme
4. Vad kallas verktyget som används för att väga föremål?
A) Termometer
B) Våg
C) Klocka
D) Linjal
5. Om det är 10 minuter kvar till lunch och klockan är 11:50, vad är klockan när lunch börjar?
A) 12:00
B) 12:00
C) 11:55
D) 11:45
6. Hur många gram motsvarar ett kilogram?
A) 500
B) 2000
C) 1000
D) 1500
7. Vad betyder att mäta tid?
A) Att räkna pengar
B) Att bestämma hur lång tid något tar
C) Att väga föremål
D) Att mäta längd
8. Vilken av följande klockor visar klockan 3:15?
A) (klocka med visare)
B) (digital klocka)
C) (klocka med visare)
D) (digital klocka)
9. Vilket av följande föremål väger mest?
A) En penna
B) En bok
C) En fjäder
D) En mynt
10. Vad är skillnaden mellan en analog och en digital klocka?
B) Analog visar timmarna med visare
C) Digital mäter vikt
D) Digital har ingen visare
11. Hur mycket väger två kilogram i gram?
A) 200
B) 20
C) 2000
D) 20000
12. Vad är ett vanligt problem vi kan lösa med tid?
A) Hur långt något är
B) När något börjar
C) Hur många föremål det finns
D) Vad något väger
13. Hur anger vi tid när vi har en digital klocka?
A) I timmar och meter
B) I timmar och minuter
C) I sekunder
D) I kilogram
14. Vad ska vi använda när vi väger något tungt?
B) En våg
C) En timer
D) En mätsticka
15. Vad betyder vikten av ett föremål?
A) Hur länge något tar
B) Hur mycket något väger
C) Vad något kostar
D) Hur stort det är
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle gå tillväga för att mäta vikten av en skola?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt om vilken metod de skulle använda för att mäta vikt i en stor skala.
2. Förklara varför det är viktigt att kunna läsa av en klocka i vardagen.
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över betydelsen av tidshantering.
3. Ge exempel på situationer där du behöver mäta tid och vikt. Hur hanterar du dessa situationer?
Detta uppmanar eleverna att tillämpa sina kunskaper i praktiska sammanhang.
4. Diskutera vilka olika enheter för vikt som kan användas när man handlar mat. Varför är det viktigt att känna till dessa enheter?
Genom denna fråga får eleverna reflektera över praktiska tillämpningar av viktenheter.
5. Hur kan vi använda kunskap om tid för att planera vår dag?
Eleverna får möjlighet att reflektera över tidshantering och organisation i sina liv.
6. Om du skulle skapa en lektion om mätning av tid, vad skulle du inkludera? Varför?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka kreativt och planera undervisning.
7. På vilket sätt kan vi jämföra tid och vikt? Ge ett exempel där båda mäts samtidigt.
Här ges eleverna möjlighet att se sambandet mellan tid och vikt i en praktisk situation.
8. Diskutera hur noggrannhet är viktigt när vi mäter tid. Vad kan hända om vi mäter fel?
Eleverna reflekterar över noggrannhetens betydelse i mätandet.
Bedömning
Provet bedöms enligt följande poängsystem:
Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar)
Resonerande frågor: Totalt 8 poäng (1 poäng per korrekt svar)
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyget C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).