En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Matematik – Taluppfattning och Decimaltal

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Matematik

Tema: Taluppfattning och Decimaltal

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och tillämpning av decimaltal samt deras förmåga att addera och subtrahera sådana tal i olika situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska också få möjlighet att använda decimaltal i olika praktiska tillämpningar.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna läsa, skriva och jämföra decimaltal. Eleven ska också kunna utföra addition och subtraktion av decimaltal samt lösa problem som involverar dessa tal.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett exempel på ett decimaltal?

A) 1
B) 2
C) 3
D) 4,5

2. Vad är 1,25 + 2,75?

A) 4,00
B) 3,50
C) 4,25
D) 3,75

3. Om du har 5,6 meter tyg och använder 2,3 meter, hur mycket tyg har du kvar?

A) 3,3
B) 2,5
C) 2,9
D) 3,0

4. Vilket av följande tal är större än 3,5?

A) 3,4
B) 3,6
C) 3,5
D) 3,1

5. Hur många decimaler finns i talet 4,789?

A) 2
B) 3
C) 4
D) 1

6. Vad blir 7,5 – 3,2?

A) 4,3
B) 4,5
C) 3,5
D) 5,0

7. Vilket av följande är ett korrekt exempel på att addera decimaltal?

A) 1,2 + 2,3 = 3
B) 1,2 + 2,3 = 3,5
C) 2,5 + 1,5 = 4,1
D) 1,0 + 1,0 = 2,0

8. Vad är viktigt att tänka på när man adderar decimaltal?

A) Att räkna utan att linjera
B) Att alltid börja med det största talet
C) Att linjera decimalerna korrekt
D) Att räkna från vänster till höger

9. Vilket av följande tal är mindre än 2,4?

A) 3,1
B) 2,5
C) 2,3
D) 2,4

10. Vad blir 5,5 + 4,5?

A) 10
B) 10,0
C) 11
D) 10,5

11. Om du har 7,75 och köper en vara för 2,25, hur mycket pengar har du kvar?

A) 5,25
B) 6,50
C) 5,50
D) 4,50

12. Vad är 10,0 – 4,8?

A) 5,2
B) 4,0
C) 6,5
D) 5,0

13. Kan ett decimaltal vara negativt?

A) Ja
B) Nej
C) Endast om det är över 0
D) Endast vid subtraktion

14. Vad är avgörande för att korrekt placera ett decimaltal på en tallinje?

A) Att öka värdet
B) Att förstå decimalernas värde
C) Att addera tal
D) Att subtrahera tal

15. Vilket decimaltal ligger mellan 2,2 och 2,3?

A) 2,25
B) 2,35
C) 2,5
D) 2,15

Resonerande frågor

1. Förklara varför det är viktigt att linjera decimaler när man adderar och subtraherar.

Syftet är att visa hur korrekt linjering påverkar resultatets noggrannhet.

2. Beskriv en situation i ditt liv där du använt decimaltal.

Denna fråga ger utrymme för att koppla teori till praktik.

3. Hur kan du använda estimat för att kontrollera svar på addition och subtraktion av decimaltal?

Det ger eleverna möjlighet att reflektera över strategier för att säkerställa precision.

4. Resonera kring hur decimaltal används i olika yrken och vad som är viktigt att tänka på.

Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt om tillämpningen av begreppen.

5. Diskutera skillnaden mellan heltal och decimaltal i praktiska exempel.

Frågan uppmuntrar till djupare förståelse av begreppen.

6. Varför är det viktigt att kunna jämföra decimaltal? Ge exempel.

Det ger elev möjlighet att reflektera över betydelsen av jämförelse i vardagen.

7. Hur påverkar decimaltal beräkningar när man arbetar med budgetar?

Frågan utmanar till att tänka på praktiska tillämpningar inom ekonomi.

8. Resonera kring varför vissa människor kan tycka att decimaltal är svåra att förstå.

Denna fråga ger utrymme för att diskutera pedagogiska aspekter av lärande.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger mellan 1-3 poäng beroende på djup och korrekthet i svaret.

För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


×