En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Dramaturgi – Karaktärer och dialog

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramatik och dramaturgi

Tema: Skapande av karaktärer och dialog

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att skapa trovärdiga karaktärer och effektiv dialog, samt hur dessa bidrar till berättelsens kvalitet i dramatik. Genom att svara på både faktafrågor och resonerande frågor ska eleverna visa sin kunskap och sin förmåga att applicera teori på praktisk skrivning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur man skapar trovärdiga karaktärer och skriver effektiv dialog. Fokus ligger på karaktärsutveckling, relationer mellan karaktärer och hur dialog kan användas för att förmedla känslor och information.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hur karaktärer formas av handling och miljö. Eleven visar förmåga att skriva dialog som bidrar till karaktärernas utveckling och förståelse av berättelsen, samt kan ge exempel på karaktärers relationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar en trovärdig karaktär?
A) En karaktär som endast är en skurk.
B) En karaktär som har en utvecklad bakgrund och motivation.
C) En karaktär som alltid är lycklig.
D) En karaktär som har flera dimensioner och komplexitet.

2. Vilken funktion har dialog i dramatiska verk?
A) Utvecklar karaktär, driver handling och förmedlar känslor.
B) Endast för att fylla ut scenen.
C) Används sällan i dramatiska verk.
D) Skapar förvirring för publiken.

3. Vad innebär det att skriva subtext i dialog?
A) Att skriva direkt vad karaktärerna tänker.
B) Att antyda mer än vad som sägs direkt.
C) Att använda slang.
D) Att undvika att avslöja karaktärernas känslor.

4. Vilket av följande är ett sätt att avslöja en karaktärs känslor genom dialog?
A) Genom val av ord och tonläge.
B) Genom att bara skriva enstaka ord.
C) Om karaktären aldrig talar.
D) Genom att använda komiska inslag.

5. Hur kan karaktärernas relationer påverka deras dialog?
A) Relationer ger kontext och motivation bakom orden de använder.
B) Relationer är irrelevanta för dialog.
C) Relationer skapar endast konflikt.
D) Det spelar ingen roll vem som pratar.

6. Vilken roll har konflikter i karaktärsutveckling?
A) Konflikter skapar tråkiga berättelser.
B) Konflikter driver karaktärernas utveckling och relationer framåt.
C) Konflikter ska undvikas helt.
D) Konflikter är orelaterade till dialog.

7. Vad är en effektiv dialog?
A) En dialog utan känslor.
B) En dialog som endast upprepas.
C) En dialog som visar karaktärernas personligheter och relationer.
D) En lång dialog utan syfte.

8. Vilket av följande är ett exempel på bra karaktärsutveckling?
A) En karaktär förblir oförändrad genom berättelsen.
B) En karaktär som lär sig av sina misstag.
C) En karaktär som alltid är ensam.
D) En karaktär utan mål.

9. Hur bör man formulera en karaktärs bakgrund?
A) En bakgrund behövs inte.
B) Genom att bara inkludera deras ålder.
C) Genom att beskriva deras erfarenheter och motivation.
D) Genom att låta andra karaktärer berätta om dem.

10. Vilken typ av dialog kan föra berättelsen framåt?
A) Dialog som inte har något att göra med handlingen.
B) Dialog som involverar konflikter och mål.
C) Dialog som är för lång.
D) Dialog utan mål.

11. Hur kan en karaktärs motiv påverka dialogen?
A) Motiven ger en djupare förståelse för vad karaktären säger och varför.
B) Motiven spelar ingen roll.
C) Motiven gör dialogen ointressant.
D) Motiven utsätter bara karaktären för kritik.

12. Vad bör en författare tänka på när de skriver dialog?
A) Att använda endast långa meningar.
B) Att skapa en röst som känns autentisk för varje karaktär.
C) Att alltid hålla det kort.
D) Att alltid använda slang.

13. Vad kännetecknar karaktärens relationer?
A) Relationer är alltid konflikter.
B) Relationer ger dimensioner och djup åt berättelsen.
C) Relationer förstör berättelser.
D) Relationer spelar ingen roll.

14. Vad intresserar publiken i en dialog?
A) Hur karaktärerna interagerar och utvecklas över tid.
B) Att dialogen alltid är humoristisk.
C) Att ingen dialog behövs.
D) Att alla karaktärer är likadana.

15. Vad är en subtext?
A) Det underliggande budskapet i dialogen.
B) Den direkta betydelsen av vad som sägs.
C) Vad karaktärerna inte säger.
D) Subtext är irrelevant i drama.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en trovärdig karaktär kan påverka publikens relation till berättelsen. (Syftet är att eleverna ska kunna koppla karaktärens trovärdighet till publikens engagemang.)

2. Beskriv vad som menas med “karaktärs utveckling” och ge exempel på en karaktär som genomgått sådant i ett drama. (Eleverna visar förmåga att ge konkreta exempel från dramatik.)

3. Hur kan dialog användas för att förstärka teman i en berättelse? Ge egna exempel. (Eleverna får möjlighet att visa sin analytiska förmåga och koppla teori till praktik.)

4. Reflektera över skillnaden mellan dialog som driver handlingar framåt och dialog som skapar karaktärer. (Eleverna analyserar och jämför olika funktioner av dialog.)

5. Vad är vikten av subtext i dialog och hur kan det påverka tolkningen av en karaktär? (Här ges eleverna möjlighet att dyka djupare in i den komplexa aspekten av dialog.)

6. Beskriv hur du skulle använda känslor i din dialog för att påverka publiken. Ge exempel. (Eleverna får visa hur känslor kan integreras i dialog.)

7. Analysera en dramatisk scen där dialogen är central. Vilka effekter har den på karaktärerna? (Syfte är att eleverna visar sin förståelse för hur dialogen formar känslor och relationer.)

8. Hur kan dramatiska tekniker kombineras med dialog för att skapa en bättre berättelse? (Detta ger eleverna möjlighet att visa på kreativitet och teknisk kunskap.)

Bedömning

Provet bedöms med poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att erhålla betyg:

E: Minst 8 poäng totalt.

C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).

A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).