En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Svenska – Skönlitteratur

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Skönlitteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att tolka och analysera skönlitteratur samt att förstå litterära teman i texter från olika tider och kulturer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Förmåga att tolka och analysera skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Betygskriterier

“Eleven kan göra enkla analyser av hur budskap, symboler och teman i skönlitteratur hänger ihop med språkliga och litterära drag.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 9]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en skönlitterär genre?

A) Faktabok

B) Tidningsartikel

C) Biografi

D) Roman

2. Vad är en symbol i litteraturen?

A) Ett föremål som representerar en större betydelse

B) En karaktär i en berättelse

C) En specifik händelse i boken

D) En typ av poesi

3. Vilket av följande teman handlar oftast om identitet?

A) Kärlek

B) Självupptäckte

C) Vänskap

D) Tidsresor

4. Vem är känd för sitt verk “A Midsummer Night’s Dream”?

A) William Shakespeare

B) Mark Twain

C) Emily Dickinson

D) J.K. Rowling

5. Vilken typ av berättarperspektiv används oftast i klassisk litteratur?

A) Förstapersonsperspektiv

B) Tredjepersonsperspektiv

C) Allvetande perspektiv

D) Utomstående perspektiv

6. Vad kan ett tema i en berättelse beskriva?

A) Huvudkaraktären

B) Det centrala budskapet

C) Tidsperioden berättelsen är i

D) Någon författares liv

7. Vilken litterär term beskriver karaktärens inre konflikt?

A) Extern konflikt

B) Intern konflikt

C) Subplot

D) Tema

8. Vad är kännetecknet för en novell?

A) En kort berättelse med få karaktärer

B) En lång berättelse med många kapitel

C) En biografisk text

D) En samling av dikter

9. Vad betyder termen “karaktärsutveckling”?

A) Hur karaktären förblir oförändrad

B) Hur karaktären dör i berättelsen

C) Hur karaktären förändras under berättelsens gång

D) Hur karaktären introduceras i början

10. I vilken genre finner vi ofta rim och meter?

A) Noveller

B) Romaner

C) Poesi

D) Skrivna intervjuer

11. Vad innebär “litterär analys”?

A) Att läsa boken utan att tänka

B) Att sammanfatta boken

C) Att undersöka och tolka en texts betydelse

D) Att diskutera boken med en vän

12. Vilket av följande är en exempel på tema i litteratur?

A) Makt och ansvar

B) Bara romantiska relationer

C) Brothers and Sisters

D) Matlagning i skönlitteratur

13. Vad kallas den centrala idé den författaren vill förmedla med sin text?

A) Handling

B) Budskap

C) Genren

D) Karaktärerna

14. Vilken typ av litteratur fokuserar på poetisk språkbruk?

A) Poesi

B) Romantik

C) Drama

D) Fiktion

15. Vilken av följande böcker handlar om kampen för självständighet?

A) “1984”

B) “Stolthet och fördom”

C) “Mörkrets hjärta”

D) “Den unge Werthers lidanden”

Resonerande frågor

1. Diskutera hur skönlitteratur kan spegla samhället och dess värderingar. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt om kontexten i litteraturen och samhällets påverkan.

2. Analysera skillnaderna mellan teman i olika litterära verk. Här får eleverna möjlighet att jämföra och diskutera hur teman utvecklas i olika kulturella och tidsbundna kontexter.

3. Resonera kring hur symboler i litteraturen förstärker budskapet. Frågan uppmanar eleverna att gräva djupare i textanalys och förstå hur språk och bildspråk fungerar tillsammans.

4. Vilka litterära tekniker anser du är mest effektiva för att förmedla känslor i skönlitteratur? Denna fråga ökar elevernas medvetenhet om stil och verktyg för att skapa litteratur.

5. Hur kan en karaktärs utveckling påverka läsarens uppfattning av berättelsen? Denna fråga låter eleverna analysera karaktärer på en djupgående nivå och bekräftar vikten av förståelse för karaktärsutveckling.

6. Diskutera vilken roll berättarperspektivet spelar för läsarens förståelse av berättelsen. Frågan ger elever möjlighet att utforska hur perspektiv kan påverka den övergripande tolkningen.

7. Reflektera över hur kultur och historia återspeglas i skönlitteratur. Genom denna fråga kan elever nätverka mellan litteratur och externa faktorer.

8. Vilka teman tycker du är tidlösa och alltid aktuella? Denna fråga tillåter elever att göra kopplingar mellan nuet och litteraturen, samtidigt som de reflekterar över vad som gör teman relevanta.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 100 poäng. För att få betyget E krävs minst 50 poäng. För betyget C krävs minst 70 poäng. För betyget A krävs minst 90 poäng, och eleven måste även ha uppnått minst 15 poäng på de resonerande frågorna.

“`

No tags for this post.