Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Lyssna och förstå samtal och dialoger
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att lyssna och förstå olika typer av samtal och dialoger på engelska. Vi kommer att arbeta med autentiska material och övningar som syftar till att förbättra deras hörförståelse.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och tolka information och budskap i talad engelska. Eleven kan även följa enkla diskussioner, samtal och dialoger.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hörförståelse (10 min)
– Introducera begreppet hörförståelse och varför det är viktigt att förstå talad engelska.
– Diskutera olika typer av dialoger som eleverna kan stöta på, såsom vardagliga samtal, berättelser och instruktioner.
– Ge exempel på fraser som ofta förekommer i samtal, till exempel fraser för att ställa frågor och ge svar.
Lyssna på en dialog (15 min)
– Spela upp en kort inspelning av en dialog mellan två personer. Välj en dialog som innehåller relevant och lättförståelig engelska.
– Ge eleverna specifika frågor att lyssna efter medan de hör dialogen.
– Diskutera svaren tillsammans i klassen efter att de har lyssnat.
Gruppdiskussion och reflektion (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika teman kopplade till dialogen de just hört.
– Be grupperna diskutera sina tankar och känslor kring innehållet i dialogen och ge en sammanfattning till klassen.
– Sammanfatta några viktiga punkter och reflektioner från gruppdiskussionerna.
Lyssningsövningar (10 min)
– Genomför en lyssningsövning där eleverna får höra en annan kort dialog och därefter ska fylla i luckor i en text kopplad till dialogen.
– Denna aktivitet förstärker deras förmåga att lyssna noggrant och förstå innehållet.
Avslutning av lektionen (5 min)
– Avsluta lektionen med att sammanfatta vad de har lärt sig och hur de kan träna sin hörförståelse hemma och i skolan.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par och öva på att återskapa en kort dialog från en tidigare lektion. De ska först diskutera innehållet och sedan framföra dialogen för klassen. Syftet med denna aktivitet är att fördjupa deras förståelse för språket och öka deras förmåga att lyssna aktivt och tydligt uttrycka sig själva.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Fråga 1: Vad betyder “hörförståelse”?
– Svar: Förmågan att förstå talad engelska.
– Fråga 2: Nämn en typ av dialog som vi har lyssnat på idag.
– Svar: Vardagliga samtal.
– Fråga 3: Vilken information är viktig att lyssna efter i en dialog?
– Svar: Nyckelord, svar och frågor mellan talarna.
– Fråga 4: Hur kan man förbättra sin hörförståelse?
– Svar: Genom att lyssna på mer engelska, som filmer eller musik.
– Fråga 5: Vilken känsla hade personerna i dialogen vi lyssnade på?
– Svar: (Svar varierar beroende på dialogens innehåll).
Hemläxa
Skriv en kort sammanfattning (5-10 meningar) av en dialog du sett eller hört på engelska under veckan. Beskriv vad som hände i dialogen och vilka känslor som uttrycktes.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att transkribera en kort video- eller ljudklipp där de skriver ner vad som sägs och identifierar nyckelord och fraser. De ska även analysera samtalet och uttrycka vad de har lärt sig om både språket och innehållet. Detta ger eleverna möjlighet att utveckla sin hörförståelse på en högre nivå.
Förslag för nästa lektion
### Temat “Skriva egna dialoger”
I nästa lektion kan fokus ligga på att skriva egna dialoger utifrån olika scenarion, som att träffas på en fest eller att be om hjälp. Genom att skapa egna dialoger får eleverna öva på strukturen och språket samtidigt som de får möjlighet att använda det de har lärt sig om hörförståelse. Detta kopplar direkt till kunskapskraven för att uttrycka sig och förstå kommunikation i talat språk.
Förberedelser
– Välj eller skapa autentiska dialoger som är lämpliga för eleverna att lyssna på.
– Förbered specifika frågor att använda i lyssningsövningarna.
– Samla exempel på situationer där dialoger kan förekomma för diskussionen.