Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Novell och berättande skrivande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens centrala innehåll omfattar litteraturgenren novell och dess kännetecken. Eleverna ska få möjlighet att läsa, analysera och diskutera olika noveller samt förstå betydelsen av berättarteknik, karaktärsutveckling och tema i skönlitterära texter.
Kunskapskrav:
Eleven kan läsa och analysera skönlitterära texter och redovisa sina tankar om dessa. Eleven kan även skriva övergripande om olika aspekter av texter och visa förståelse för deras innehåll och form.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till novellen (10 min)
– Presentera vad en novell är och dess kännetecken.
– Diskutera skillnader mellan noveller och andra litterära former, såsom romaner.
– Ge exempel på kända novellförfattare och deras verk.
Berättarteknik (15 min)
– Gå igenom olika berättartekniker, som in medias res, perspektiv och tempo.
– Analysera korta utdrag från utvalda noveller för att visa hur dessa tekniker används.
– Diskutera hur berättarteknik påverkar läsarens upplevelse.
Karaktärsutveckling och tema (15 min)
– Förklara vikten av karaktärsutveckling i novellen.
– Diskutera olika teman som kan förekomma i noveller, såsom identitet, konflikt och samhällskritik.
– Använd exempel från kända noveller för att illustrera dessa teman.
Sammanfattning och analys (10 min)
– Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
– Ge eleverna tid att ställa frågor och diskutera sina egna insikter.
– Förbered eleverna för den kommande aktiviteten.
Aktivitet
Eleverna ska skriva sin egen novell utifrån en bestämd rubrik eller tema. De ska fokusera på att använda de tekniker och teman som diskuterats under lektionen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– Vad kännetecknar en novell? Svar: En kort berättelse med fokus på en specifik händelse och få karaktärer.
– Vad är syftet med in medias res? Svar: Att fånga läsarens intresse direkt utan inledande exposition.
– Nämn en berättarteknik exempelvis som du minns från lektionen. Svar: Perspektiv, exempelvis första eller tredje person.
– Vad betyder karaktärsutveckling? Svar: Processen där karaktären förändras eller växer under berättelsens gång.
– Ge ett exempel på ett vanligt tema i noveller. Svar: Identitet eller konflikt.
Hemläxa
Skriv en egen novell på mellan 500-700 ord och inkludera minst två olika berättartekniker som diskuterades i lektionen.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja en novell av en författare de studerat och göra en djupgående analys av novellen, där de undersöker berättarteknik, karaktärsutveckling och tema. De ska också skriva en jämförelse med en annan novell av en annan författare.
Förslag för nästa lektion
Tidslinje för novellens historia.
I nästa lektion kan vi fokusera på utvecklingen av novellen genom olika tidsepoker och kulturella kontexter. Det är relevant eftersom vi kan se hur teman och berättartekniker har förändrats över tiden och på så sätt få en djupare förståelse för novellens plats i litteraturhistorien. Kunskapskraven som är aktuella handlar om att analysera och jämföra litterära verk och deras utveckling.
Förberedelser
– Välj ut noveller som kan användas som exempel under lektionen.
– Förbered eventuella exempeltexter för analys.
– Skapa en presentation med huvudpunkterna från lektionen.