En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Webbserverprogrammering 1 – Utvecklingsprocessen för webbprojekt

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Webbserverprogrammering 1

Tema: Utvecklingsprocessen för webbprojekt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för de olika stegen i utvecklingsprocessen för webbprojekt samt deras förmåga att tillämpa kunskapen om kravanalys, projektplanering och metodik inom områdena webbserverprogrammering.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge en översikt av de olika stegen i ett webbprojekt, från planering till driftsättning. Eleverna lär sig om vikten av kravanalys, projektdokumentation och uppföljning under hela utvecklingsprocessen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva stegen i utvecklingsprocessen för webbprojekt och förstå vikten av metodik och dokumentation.

Prov

Faktafrågor

  • Vad är syftet med en kravanalys?
    A) Definiera mål
    B) Identifiera och dokumentera användarens behov
    C) Planera resurser
    D) Utvärdera projektet
  • Vilket av följande är inte ett steg i utvecklingsprocessen?
    A) Planering
    B) Driftsättning
    C) Testning
    D) Ideation
  • Vilket av följande moment är viktigt i en projektplan?
    A) Underhåll
    B) Tidslinje
    C) Användartester
    D) Marknadsföring
  • Vad bör en projektledare göra för att hantera förändringar i projektet?
    A) Anpassa projektplanen
    B) Ignorera dem
    C) Öka budgeten
    D) Förlänga deadlines
  • Vilken metod kan användas för kravinsamling?
    A) Webbenkät
    B) Intervjuer
    C) Sociala medier
    D) Bloggar
  • Vad innebär projektuppföljning?
    A) Det handlar om att avsluta projektet
    B) Att utvärdera projektets framsteg
    C) Att starta ett nytt projekt
    D) Att skapa en budget
  • Vilken av följande är en komponent av en projektplan?
    A) Marknadsanalys
    B) Mål
    C) Användarfeedback
    D) Färdiga produkter
  • Vilken av dessa faktorer är mest avgörande för projektets framgång?
    A) Antalet involverade
    B) Kommunikationen mellan teammedlemmar
    C) Budgeten
    D) Tidslinjen
  • Vad innebär det att dokumentera projektet?
    A) Att skriva ned projektets kod
    B) Att registrera viktiga beslut och åtgärder
    C) Att skapa en webbplats
    D) Att avsluta projektet
  • Vad är en viktig aspekt av kravanalyser?
    A) Att förstå användarens behov
    B) Att skapa en tidsplan
    C) Att definiera en budget
    D) Att välja teknologi
  • Vilken typ av feedback är viktigast under projektets gång?
    A) Ekonomisk feedback
    B) Design feedback
    C) Användarfeedback
    D) Teknik feedback
  • Hur kan man säkerställa att alla medlemmar i ett projekt är informerade?
    A) Genom regelbundna möten
    B) Genom e-postkommunikation
    C) Genom en gemensam chattgrupp
    D) Genom att skicka rapporter
  • Vad bör man tänka på i den inledande fasen av ett webbprojekt?
    A) Marknadsföring
    B) Kravanalys
    C) Design
    D) Feedback
  • Vilken typ av mål är mest praktisk i en projektplan?
    A) Kreativa mål
    B) Långsiktiga mål
    C) Specifika mål
    D) Oklara mål

Resonerande frågor

  • Beskriv vikten av kravanalys i ett webbprojekt.
    Syftet med frågan är att se hur väl eleverna kan förklara konceptets betydelse.
  • Hur skulle du hantera en situation där kunden ändrar sina krav sent i projektet?
    Frågan ger eleverna möjlighet att visa problemlösning och flexibilitet.
  • Diskutera hur teamkommunikation påverkar projektets resultat.
    Frågan syftar till att undersöka elevernas förmåga att reflektera över samarbetets påverkan.
  • Vilka verktyg kan vara användbara för att hålla koll på projektstatus?
    Här får eleverna möjlighet att koppla verktyg till praktiska tillämpningar i projektledning.
  • Reflektera över hur olika metoder för kravinsamling kan påverka projektets utfall.
    Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring metodernas effektivitet.
  • Beskriv ett scenario där bristande dokumentation kan leda till problem.
    Frågan låter eleverna utforska konsekvenserna av bristande praxis.
  • Hur skulle du formulera en projektplan för ett större webbprojekt?
    Frågan ger eleverna möjlighet att visa förmåga att strukturera och planera.
  • Diskutera hur du skulle utvärdera framgången i ett webbprojekt.
    Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på utvärderingsmetoder och mål.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng, och varje resonerande fråga ger 2 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×